Keravan kirkon urut

Keravan kirkossa on yhdet Suomen parhaista uruista. Ne on rakentanut Orgelbau (urkurakentamo) H.O.Paschen Kielistä, Saksasta.

Soitin on rakentamon opus 117 ja valmistui Keravan kirkon sisäpuolisen korjauksen yhteydessä vuonna 1993. Uruissa on 34 äänikertaa jaettuna kahdelle sormiolle ja jalkiolle. Urkujen soitto- ja hallintakoneisto on täysin mekaaninen. Lisäksi soittimessa on sähköinen hallintakoneisto (Setzer), jossa on 256 kombinaatiota.

Keravan kirkon urkujen saarnipuinen fasadi kohoaa yli 9 metrin korkeuteen.

Suomalaiset urkurakentajat Helmuth Gripentrog ja Kalevi Mäkinen ovat suunnitelleet ja toteuttaneet urkujen soinnillisen asun (dispositio, pillimensuurit ja äänitys).

Urkujemme tyylillisenä lähtökohtana on skandinaavinen romantiikka. Tähän tyylilajiin liittyvät yksityiskohdat on toteutettu kaikilta osin soivan instrumentin ehdoilla. Siitä syystä urkumme soivat tavattoman kauniisti ja urut on rakennettu erittäin korkealuokkaisista materiaaleista ja viimeistelty vuosisataisen urkujenrakennusperinteen mukaisesti.

Uruillamme on tehty lukuisia äänityksiä niin Suomen Yleisradiolle kuin erillisille äänitteille, joista ensimmäinen oli Keravan kirkon urkurinakin työskennelleen Eero Annalan ensimmäinen soololevy Intrada, Suomalaista urkumusiikkia Tuusulanjärveltä.

Urut pähkinänkuoressa:

• urut painavat noin  9 tonnia
  • pienin pilli on 1,5 cm, suurin on n. 5 metriä
  • suurin näkyvissä olevista pilleistä on kolmas vasemmalta, sisällä on vielä isompia (puisia)
  • julkisivupillit ovat tinan ja lyijyn sekoitusta, sisällä on myös puupillejä
  • pillejä on yhteensä 2047
  • urkujen kaappi on saarnia, muita puulajeja: mänty, tammi, pähkinäpuu, oregonin mänty (kuusipuu Kanadasta), valkopyökki, kuusipuu
kirkon urut kirkkosalista katsoen kuvattuna.
Kirkon urkujen koskettimet lähikuvassa.

Poimintoja blogeista