Tukena Ukrainan kriisissä

Kädet pitää kyyhkystä sekä teksti rauha eri kielillä.

Ukrainan sota on edelleen käynnissä ja aiheuttaa monenlaista huolta, ahdistusta ja surua täällä asuville ukrainalaisille, heidän ystävilleen ja yleisesti kaikille Suomessa. Huolien ja ahdistuksen tunteiden kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan esimerkiksi seurakuntien työntekijät sekä valtakunnallinen Kirkon keskusteluapu (Linkki avautuu uudessa välilehdessä) tarjoavat maksutonta ja luottamuksellista keskusteluapua. Tilanne on herättänyt myös paljon myötätuntoa ja auttamishalua.  Voit lahjoittaa rahaa keräyksiin ja liittyä yhteiseen rukoukseen. Jos haluat olla Keravalla asuvien ukrainalaisten tukena, voit olla yhteydessä työntekijään (petra.teittinen@evl.fi).

Keskusteluapua tarjolla

• Jos Ukrainan tilanne ahdistaa, olemme tavoitettavissa rukousta ja keskustelua varten vaihteen kautta arkisin klo 9-15 p. 09 478 488. Työntekijöiden yhteystiedot löydät myös verkosta.
  • Kirkon keskusteluapu auttaa ja kuuntelee iltaisin klo 18–24 numerossa 0400 22 11 80 tai chatissa ma-pe klo 12-20 osoitteessa kirkonkeskusteluapua.fi
  • Kirkko on myös mukana Sekaisin-chatissa, joka tarjoaa keskusteluapua nuorille. Palveluissa nuoret voivat käydä läpi heille tärkeitä asioita koulutetun päivystäjän kanssa. Chat on avoinna arkisin klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24 ja löytyy osoitteesta www.sekaisin.fi.

Mahdollisuuksia auttaa

Voit auttaa ukrainalaisia esimerkiksi Kirkon Ulkomaanavun, Suomen Lähetysseuran tai Kirkkopalvelut ry:n Kotimaanavun kautta. Järjestöt toimittavat hätäapua, kuten ruokaa, lämmikkeitä ja muita perustarvikkeita eurooppalaisten yhteistyökumppaniensa kautta.

Rahalahjoitusten etuna on, että niillä voidaan hankkia tarvikkeita lähempää, paikallisia yrittäjiä tukien ja juuri akuuttiin tarpeeseen.

Voit myös ilmoittautua Kirkon Ulkomaanavun lipaskerääjäksi kansainvälisen työn sihteeri Petra Teittiselle, petra.teittinen@evl.fi tai 0400 378 051.

Maahantulijoille apua yhteistyössä

Seurakunnassa teemme tiivistä yhteistyötä kaupungin ja muiden seurakuntien, järjestöjen, IRR-TV:n kanssa.

Lahjoituksia ukrainalaisille voi välittää Polku ry.n kautta ma-to klo 8-15 osoitteessa Kuparisepänkatu 3, Kerava.

Keravalla toimiva toimintakeskus Topaasi on matalan kynnyksen neuvonta- ja ohjauspiste kaikille keravalaisille maahanmuuttajille. Topaasissa on myös venäjänkielisiä työntekijöitä. Topaasin neuvonta toimii Sampolan palvelupisteessä. topaasi@kerava.fi.

Ohjeita ja apua Suomeen tuleville

Maahanmuuttovirasto antaa sivuillaan ohjeita Ukrainasta Suomeen saapuville useilla kielillä. Näihin ohjeisiin kannattaa perehtyä myös jos haluat olla auttamassa pakolaisia. Ukrainasta paenneet voivat hakea tilapäistä suojelua: Ohjeet Ukrainasta paenneille

Muita hyödyllisiä linkkejä:

Ukrainalaisten yhdistys Suomessa

Kaivo Espoo ry:n Kohtaamispaikka ukrainalaisille Центр Допомоги Українцям: Kala-Matti 3, A-talo, 02230 Espoo (Matinkylä)

Suomen ortodoksinen kirkko ФІНЛЯНДСЬКА ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon venäjänkielinen työ pääkaupunkiseudulla Русскоязычная работа лютеранских приходов Хельсинки

Rukoilemme rauhaa

Messuissa ja muissa seurakunnan tapahtumissa rukoillaan rauhan puolesta.

Aiheeseen liittyvistä tapahtumista löydät lisätietoja tapahtumakalenterista. Katupappila muuttuu aina välillä Rauhanpappilaksi, eli paikaksi, jossa voidaan pitää musiikkihetkiä, keskustelutilaisuuksia, luentoja, tietoiskuja ja muita tilaisuuksia rauhan ja Ukrainan puolesta.

Arkkipiispa Tapio Luoman rukous rauhan puolesta YleAreenassa

Piispat vetoavat rauhan puolesta ja Ukrainan auttamiseksi 1.3.2022

Ota yhteyttä

kansainvälisen työn sihteeri, secretary for international and multicultural affairs

Keravan seurakunnalta taloudellista apua Ukrainan sodasta kärsiville

Keravan seurakunnan kirkkoneuvosto on päättänyt 10.3.2022 pitämässään kokouksessa myöntää avustuksia hätäavun toimittamiseksi Ukrainan sodasta kärsiville. 4000 euron avustus myönnetään Kirkon Ulkomaanavun kautta hätäapuna Ukrainaan ja 2000 euron avustus Sansan kautta ukrainalaispakolaisten auttamiseksi.

Lisäksi seurakunta on antanut asunnon käyttöön pakolaisten majoittamiseksi.

Lisätietoja:

Kirkon Ulkomaanapu / Ukrainalaisten perheiden auttaminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sansa/Ukrainan pakolaisten auttaminenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Diakoniarahastosta on tehty tehty 3000 euron avustus Avustuspisteen (Avustuspiste ukrainalaisille Suomessa) kautta jaettavaksi Suomeen paenneille ukrainalaisille. Lahjoitus sisälsi toiveiden mukaisesti ruokaa ja hygieniatarvikkeita, muun muassa kahvia, pyykinpesuainetta sekä hilloa.

Kokouksessaan 12.5.2022 kirkkoneuvosto päätti lisäksi myöntää 3000 euroa pakolaisia varten valmisteltavien asuntojen kalustamiseen.