Saapas

Saapas on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon palveluoperaatio, jonka tarjoama apu on suunnattu alle 18-vuotiaille. Se on nuoriso- ja erityisnuorisotyöhön liittyvää auttamis- ja sielunhoitotyötä, joka kohdistuu lapsiin ja nuoriin.

Työskentely tapahtuu nuorten kokoontumispaikoissa viikonloppuisin ja erilaisten nuorten suurkokoontumisten yhteydessä.
Palveluoperaatio Saapas on etsivää nuorisotyötä, jonka toiminta keskittyy yleisesti perjantai-iltoihin. Lisäksi Saapas toimii myös ns. isoissa tapahtumissa kuten uudenvuodenyönä, koulujen päättäjäisissä sekä vappuna.

Millaista Saapas-toiminta on?

Saappaan toiminta on auttamis- ja sielunhoitotyötä. Saapas-ryhmässä voi toimia vapaaehtoinen, tehtäviinsä koulutettu täysi-ikäinen henkilö.

Toiminta perustuu

• vapaaehtoisuuteen
  • luottamukseen
  • avoimuuteen
  • jokamiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin

Keravan seurakunnan Saapas-toiminta muuttui vuonna 2014 Keski-Uudenmaan Saapas-toiminnaksi. Siinä toimitaan yhteistyössä Järvenpään ja Tuusulan seurakuntien kanssa. Toimintaan etsitään vapaaehtoisia.

Saapas-ryhmä liikkuu perjantai-iltaisin kaupungilla ja tarjoaa nuorille mahdollisuutta keskusteluun aikuisen kanssa. Tarvittaessa annetaan ensiapua ja ohjataan muiden tukitoimien piiriin.

Vappuna, koulujen päätöspäivänä, uudenvuoden aattona, syksyn ja kevään isoissa tapahtumissa Saapas-väki on mukana nuorisohuolto-operaatioissa. Päivystyksiin voi osallistua oman kalenterin mukaan. Mukaan toivotaan niin nuoria aikuisia kuin varttuneempiakin.

Koulutus

Uusien vapaaehtoisten koulutus toteutetaan Non-Stop koulutuksena. Kurssiin kuuluu koulutusta ihmissuhdetaidoista, ensiavusta, kriisityöstä, turvallisuudesta ja hoitoverkostoista sekä osallistumista käytännön toimintaan. Koulutus on ilmainen, alaikäraja 18 vuotta. Ilmoittautuneet haastatellaan ennen kurssin alkua.

Keltaisen saapasauton edessä vapaaehtoisia oranssit liivit päällään.