Kukaan ei ole toivoton tapaus

Paivi_Rissanen.jpg

Vuosien ajan Päivi Rissanen luokiteltiin toivottomaksi tapaukseksi: yli 40 kertaa sairaalahoidossa, suljetulla osastolla psykiatrisessa sairaalassa sekä avohoidossa. Toiveita tavalliseen elämään palaamisesta ei juuri annettu, vaan hänet määriteltiin hankalaksi potilaaksi. Muutoksen toi omahoitaja, joka näki hänet ihmisenä ja osasi oikeaan aikaan kysyä ”haluatko sinä viettää loppuelämäsi sairaalassa?”

-Ja nyt tämä toivoton tapaus on väitellyt yliopistosta tohtoriksi ja on työelämässä, kertaa Päivi Rissanen selviytymistarinaansa.

Rissasen väitöskirja syntyi omista kokemuksista. Hän käytti tutkimusmateriaalina muun muassa vuosien aikana kirjoittamiaan päiväkirjoja sekä sähköposteja. Väitöskirja kertoo, miltä psykiatrinen hoito, kuntoutus ja sairastuminen potilaasta tuntuvat.

-Väitöskirja, jonka kirjoittaja on sekä tutkija että tutkimuksen kohde, on ainutlaatuinen.
Selviytymistarinan viesti on selvä: toivottomia tapauksia ei ole. Rissanen kertoo tarinansa

Senioritiistaissa tiistaina 25.10. klo 13 Keravan seurakuntakeskuksessa, Papintie 6. Ennen luentoa on lounasmahdollisuus klo 12 alkaen hintaan 7 euroa sekä Keravan musiikkiopiston esitys. Seurakunta tarjoaa pullakahvit. Luento on maksuton.

2016-10-23 09:10:01.0