Miten Suomesta tuli Suomi - ja miten kristinusko siihen vaikutti?

Timo Junkkaala

Keravan seurakunnan Senioritiistaissa pureudutaan 28. maaliskuuta Suomi 100 -juhlavuoden ja reformaation merkkivuoden kunniaksi Suomen syntytarinaan ja kristinuskon rooliin siinä. Vieraaksi saapuu kirkkohistorian dosentti Timo Junkkaala, joka on yhdessä kuvittaja Erkki Kuusanmäen kanssa julkaissut teoksen Suomen tarina – miten Suomesta tuli Suomi.

– Suomen matka hallan ja sotien runtelemasta köyhästä Euroopan periferiasta maailman vauraimpien hyvinvointivaltioiden joukkoon on yksi maailmanhistorian hämmästyttävimmistä ja kiehtovimmista tarinoista, Junkkaala toteaa.  – Maantieteelle emme voi mitään, kuten Paasikivi sanoi. Miten oli mahdollista, että Ruotsin Österlandista, Itämaasta, ja Venäjän luoteisosan suuriruhtinaskunnasta tuli itsenäinen Suomi? Mitkä olivat ne henkiset ja aineelliset edellytykset, jotka tämän mahdollistivat? Mihin kansallinen identiteetti perustui ja miten se kehittyi?

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 500 vuotta reformaation eli uskonpuhdistuksen käynnistymisestä. Se antaa erityisen syyn miettiä, mikä merkitys kristinuskolla ja uskonpuhdistuksella on ollut Suomelle.

– Mitä vaikutuksia oli sillä, että Suomi tuli jo 1200-luvulla liitetyksi paitsi Ruotsin myös katolisen kirkon yhteyteen? Entä mikä merkitys uskonpuhdistuksella on ollut suomalaisten menestykselle? Miksi pohjoiset ristilipun maat ovat sosiaalisen hyvinvoinnin mallimaita, Junkkaala heittää kysymyksiä.
Junkkaala toivoo Senioritiistailta vilkasta keskustelua ja paljon kysymyksiä.

– Kirja on kirjoitettu niille, jotka pohtivat, mitä on olla suomalainen. Lähtökohtana on ajatus, että vain sellaisella kansalla, joka tuntee menneisyytensä, on mahdollisuus hyvään tulevaisuuteen.

Senioritiistai 28.3. klo 13–15 Keravan seurakuntakeskuksessa, Papintie 6 E. Keravan musiikkiopiston esitys klo 13, vierailija Timo Junkkaalan luento ja keskustelu klo 13.15. Tilaisuus päättyy hartauteen klo 15 mennessä. Lounasmahdollisuus klo 12–13 (7 €), seurakunta tarjoaa pullakahvit.

2017-03-20 14:36:34.0