Rippikoulun suosio jatkuu vakaana

Rippikoulutunnelmaa Nuottakodosta

Rippikoulu pysyy edelleen suosittuna suomalaisten nuorten keskuudessa. Vuonna 2016 seurakuntien rippikoulut tavoittivat 85,9 prosenttia koko ikäluokasta. Vuoteen 2015 verrattuna kasvua oli 2,4 prosenttia.

Suomi on ainutlaatuinen maa Euroopassa, kun vertaillaan rippikouluun osallistumista. Missään muussa maassa rippikoulu ei ole yhtä suosittu ja osallistumisprosentti yhtä korkea kuin Suomessa.Pikainen kyselykierros Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seurakuntien rippikoulusta vastaavien keskuudessa kertoo, että kiinnostus on pysynyt korkealla tänäkin vuonna. Tuusulassa rippikoululaisten määrä on jopa kasvanut edellisvuoteen verrattuna.

– Kaikki leirit tulivat tupaten täyteen ja ylikin, rippikoulupastori Petra Niemi kertoo.

Toisaalta alueen tasapaino säilyy, kun Järvenpäässä rippikouluja on tänä vuonna vähemmän.
– Kun nuorten ikäluokka on tavallista pienempi ja pidimme yhden rippileirin syyslomalla, niin kesällä rippikouluryhmiä on kaksi vähemmän kuin aiemmin, rippikoulupastori James Cox sanoo.

Keravalla rippikoululaisten määrä on viime vuoden tasolla, mutta ensi vuodeksi on luvassa kasvua.
– Vuonna 2018 on selkeästi isompi ikäluokka, jossa seurakunnan jäseniä on yli kolmesataa, rippikoulupastori Samuli Koivuranta kertoo.

Nykyaikainen rippikoulu

Kirkon kasvatuksen ja perheasioiden vs. johtaja Jarmo Kokkonen Kirkkohallituksesta tietää syitä rippikoulun suosioon. Hän on tehnyt aiheesta väitöskirjan.
– Nuorelle ripari on vahva yhteisöllinen kokemus, joka lujittaa nuoren itsetuntoa, Kokkonen sanoo.
Rippikoulu on nykyisin kaukana siitä, mitä se oli vielä vaikkapa kahdeksankymmentäluvulla.
– Ripari on nuorilähtöinen, avoin, turvallinen ja suvaitsevainen. Rippikouluryhmä on kuin seurakunta pienoiskoossa. Kukaan ei jää yksin, ja jokaisen on helppoa olla oma itsensä, Kokkonen summaa.
Kokkosen mukaan yksi riparin suosion salaisuus on sen aito hengellisyys. Rippikoulussa uskonto näyttäytyy myönteisenä.
– Yhdessä hiljaa oleminen, monipuolinen rukouselämä ja yhdessä tehdyt hartaudet ovat monelle nuorelle ainutlaatuisia kokemuksia, Kokkonen kertoo.

Mon Jun 12 08:40:01 EEST 2017