Yhdet aivot, yksi elämä

senioritiistai2811_netti_THUMB.jpg

Seurakuntakeskuksen sali oli ääriään myöden täynnä, kun vuoden viimeisessä Senioritiistaissa puhuttiin tänään aivoista. Suomen Aivosäätiön asiamies Merja Rekola totesi, että se, mikä on hyväksi sydämelle, on hyväksi myös aivoille. Hän antoi neljä ohjetta, joilla aivot pysyvät kunnossa: käytä aivojasi, liiku säännöllisesti, syö kunnolla ja tapaa muita ihmisiä. Seniorin neljä ässää ovatkin siis sudoku, sienestys, silakka ja seura.

Rekolan mukaan aivot ovat monimutkainen koneisto, minkä takia aivosairaudetkin ovat monimuotoisia. Joltain hajoaa mieli, toinen kadottaa muistinsa ja kolmannelta menee liikuntakyky. Merkittävimpiä aivosairauksia ovat muistisairaudet, aivoverenkiertohäiriöt, aivovammat ja MS-tauti.  Aivoinfarktissa jokainen minuutti on tärkeä, minkä takia on tärkeä tunnistaa sen oireet: suupielen roikkuminen, toispuoleinen voimattomuus, puhevaikeus, näköhäiriö, tasapainohäiriö.

Suositut Senioritiistait ovat maksuttomia luentotilaisuuksia eläkeikäisiä kiinnostavista aiheista. Klo 12–13 mahdollisuus lounaaseen (7 €), seurakunta tarjoaa kahvit. Tilaisuus alkaa musiikkihetkellä klo 13, jonka jälkeen vierailijan osuus. Lopuksi lyhyt hartaus.

Senioritiistait jatkuvat joulutauon jälkeen 30.1. Silloin muistiohjaaja Pia Niiranen Uudenmaan Muistiluotsista puhuu aiheesta Muisti ja sen huolto. Lisäksi Keski-Uudenmaan Muistiyhdistys ry:n puheenjohtaja Terhikki Koskinen kertoo yhdistyksen toiminnasta.

2017-11-28 15:28:00.0