Kanttorit työnsä ääressä

Keravan seurakunnassa toimii kolme kanttoria. Janne Kaksonen on toiminut Keravalla vuodesta 2000, Heli Kaasalainen vuodesta 2018 ja joulukuussa 2020 kanttorin virassa aloitti myös Katariina Kopsa. Millaista on kanttorin työ seurakunnassa?

Kanttori tuo musiikin seurakunnan arkeen ja juhlaan. Kanttori on tuttu näky urkujen ääressä kirkossa ja siunauskappelissa. Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten, kuten häiden ja hautajaisten, musiikin suunnittelu ja toteuttaminen, onkin keskeinen osa kanttorin työnkuvaa. Moninainen työsarka on myös kuorotoiminta, konserttien järjestäminen sekä esimerkiksi soittimien huolto. Myös ammattitaidon ylläpitäminen ja musiikin harjoittelu on tärkeää.

”Kanttorilla ei ole tyypillistä työpäivää”, nauravat Heli ja Janne. ”Viikonpäivät ovat kuitenkin leimallisesti erilaisia”, he lisäävät. Viikonloppu kuluu kanttorilla yleensä töissä, joten maanantai ja tiistai ovat tavallisesti vapaapäiviä. Keskiviikko ja torstai ovat suunnittelu-, kokous- ja kuoropäiviä, perjantai ja lauantai on varattu kirkollisiin toimituksiin ja sunnuntaisin on jumalanpalvelus ja joskus myös konsertti.

Keravan kirkon urkuja soittaa Heli Kaasalainen
Keravan kirkon urut ovat Heli Kaasalaiselle tärkeä työväline.
Keravan kirkon urkuja virittää Janne Kaksonen
Myös urkujen virittäminen kuuluu kanttorin työhön. Janne Kaksoselle työ on tuttua.

Heli ja Janne sanovat, että työssä tärkeitä ovat hetket, kun on voinut musiikin avulla tuoda iloa ja elämyksiä ihmisten elämään tai toisaalta lohtua surun keskelle. Palaute ilahduttaa, kuten myös hyvät työkaverit ja työvälineet.

Koronavirustilanne on muuttanut myös kanttorin työtä siten, että jumalanpalvelukset ja konsertit ovat siirtyneet verkkoon. ”Seurakuntalaisia ei näe, vaikka yhdessä vietämmekin jumalanpalvelusta. Myös työkavereita tapaa harvemmin.” Yhteistyö ja yhdessä tekeminen on myös vaikeutunut, koska kirkkoon ole voinut kutsua esimerkiksi kuoroa. ”Kuoron sijaan on voitu pyytää yksittäisiä soittajia rikastamaan messumusiikkia. Tämä on otettava huomioon jo jumalanpalveluksen suunnittelussa.” Heli kertoo, että verkossa järjestettävät konsertit ja laulutilaisuudet täytyy myös suunnitella eri tavalla kuin kirkossa toteutettavat tilaisuudet. ”Verkkolähetykset ovat jo pituudeltaan lyhyempiä”, Heli kertoo.

Vuoden 2020 yhtenä kohokohtana Heli ja Janne mainitsevat ensimmäisen adventin messun. Yhdessä tekeminen oli vahvaa, kun kokoontumisrajoitukset sallivat sen, että kaikkien kolmen kanttorin lisäksi myös jousisoittajia pystyi osallistumaan jumalanpalveluksen tekemiseen.

Keravan seurakunnan uuden strategian tavoitteena on verkossa ja sosiaalisessa mediassa toimiminen. Heli ja Janne sanovat, että kanttorin työssä tämä toteutuukin jo monin tavoin. Esimerkiksi jumalanpalveluksia suunnitellaan etäyhteyksin ja ne lähetetään suoratoistona verkossa. Myös konsertit ja Kauneimmat joululaulut toteutettiin kokonaan verkossa.

Strategian tavoitteena on myös se, että seurakunta on kiinnostava yhteisö ja vetovoimainen työnantaja. ”Vetovoimaisuus perustuu siihen, millaisia olemme toisillemme. Ystävällisyys toisiamme kohtaan luo myönteistä kierrettä”, Janne painottaa.

Kanttorit ovat tyytyväisiä työhönsä. ”Seurakunta on hyvä työpaikka!” Janne tiivistää. ”On tunne, että meitä ajatellaan. Toivottavasti myös seurakuntalaiselle tulee sellainen olo, mekin ajattelemme heitä.”

Haastattelu on tehty maaliskuussa 2021

Vapaapäivät: maanantai ja tiistai

Musiikki eri muodoissaan on kulkenut mukana  elämässäni aina. Olen kasvanut lapsesta teiniksi ja nuoresta aikuiseksi sormet pianon ja myöhemmin vielä urkujenkin koskettimilla. Soittaminen on siis hyvin luonnollinen osa identiteettiäni. Työssäni iloitsen erityisesti niistä hetkistä, kun saan musisoida yhdessä toisten kanssa. Olen parhaimmillani urkujen ja pianon ääressä, säestämässä yhteislauluja tai solisteja. Kanttorin työtä tehdessä myös laulamisesta on tullut minulle hyvin tärkeää. Laulan mieluiten pienessä lauluyhtyeessä tai kuorossa, mutta toki myös itse itseäni säestäen. Vapaa-ajallani minulle on tärkeää viettää aikaa ystävieni kanssa, istua hetki kahvikupin äärellä tai etsiä aarteita kirpputoreilta. Asun tällä hetkellä Helsingissä Laajasalossa, jossa luonto on lähellä. Iltaisin tekee hyvää käydä tuulettelemassa päätä metsässä ja meren rannassa, siellä mieli rauhoittuu!