Kynttilöitä takkatulen edessä Nuottakodon leirikeskuksessa.

Retriitit

Retriitti – lepoa ja hiljaisuutta arkeen
Retriittien hinta
Retriittien pitopaikka
Vuoden 2024 retriitit
Retriittejä muualla
Lisätietoja

”Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää.” Mark. 6: 31

Jeesus antoi opetuslapsille esimerkin vetäytymisestä. Retriitti on irti päästämistä siitä, mikä uuvuttaa, vetäytymistä yhdessä lähelle kolmiyhteistä Jumala ja luontoa.

Retriitti – lepoa ja hiljaisuutta arkeen

Retriitissä vetäydytään hiljaisuuteen ja lepoon. Retriitti on irti päästämistä arjen vaatimuksista, kiireestä ja melusta. Retriitissä sitoudutaan yhdessä olemaan puhumatta ja tehdään tilaa sille, mikä on oleellista ja merkityksellistä omassa elämässä.

Sana "retriitti" tulee englannin kielen sanasta "retreat", joka merkitsee vetäytymistä erilleen, takaisin. Retriitti on mahdollisuus levähtää, kuunnella itseään ja avautua rauhassa Jumalan sanan puhuttelulle.

Retriitin ohjelma juontaa juurensa luostariperinteeseen. Runkona ovat päivän rukoushetket. Lisäksi ohjelmaan kuuluu virikepuhe ja ehtoollisen viettäminen. Ohjelma jättää tilaa ulkoilulle, nukkumiselle, lukemiselle, saunomiselle ja kiireettömille aterioille kauniisti katetussa ruokapöydässä.

Yksinolo ja hiljaisuus voivat nostaa mieleen asioita, joista tulee tarve puhua. Viikonlopun aikana on mahdollista käydä kahdenkeskinen keskustelu retriitinohjaajan kanssa. Keskusteluajat ovat lyhyitä, mutta lyhytkin keskustelu auttaa jatkamaan hiljaista matkaa.

Keravan seurakunta järjestää viikonlopun hiljaisuuden retriittien lisäksi yhden yön yli kestävän äitien retriitin, arkiretriittejä ja hiljaisuuden päiviä. Kaikkia retriittejä ohjaavat Hiljaisuuden Ystävät ry:n retriitinohjaajakoulutuksen käyneet työntekijät ja seurakuntalaiset.

Retriittien hinta

Viikonlopun kestävän hiljaisuuden retriitin hinta on keravalaisille 100€ ja ulkopaikkakuntalaisille 120€.
Yhden yön yli kestävän hiljaisuuden retriitin hinta on keravalaisille 50€ ja ulkopaikkakuntalaisille 60€.
Hinta sisältää kuljetuksen, majoituksen ja täysihoidon omilla liinavaatteilla.

Ilmoittautuminen on sitova. Keravan seurakunnassa on 1.1.2024 alkaen otettu käyttöön peruutusmaksu ja peruuttamattoman poisjäännin maksu. Mikäli osallistuminen perutaan kahta (2) viikkoa ennen, peritään puolet maksusta. Mikäli peruutus tapahtuu edellä mainitun ajan jälkeen tai sitä ei peruta lainkaan, peritään koko maksu. Maksu voidaan jättää perimättä tai palauttaa, jos henkilö voi lääkärintodistuksella tai muulla luotettavalla selvityksellä osoittaa pätevän esteen osallistumiselle.

Arkiretriitit ja hiljaisuuden päivät ovat maksuttomia.

Ilmoittautumisessa etusijalla ovat keravalaiset ja ensikertalaiset.

Retriittien pitopaikka

Keravan seurakunnan viikonlopun kestävät hiljaisuuden retriitit järjestetään seurakunnan omassa leirikeskuksessa Nuottakodossa.

Jokaiselle on varattu oma huone. Huoneiden lukumäärän mukaisesti retriitin osallistujamäärä on enintään 14 henkilöä. WC- ja suihkutilat ovat kahdella käytävällä majoitustilan keskellä. Huoneista on näkymä joko järvelle tai kauniiseen kallioiseen metsään.

Nuottakoto sijaitsee Nuuksion luonnonsuojelualueen vieressä. Poikkipuoliainenjärven rantamaisemat ja vaihtelet maastot suovat lepoa ja virkistystä niin sielulle kuin ruumiille. Tutustu tarkemmin Nuottakotoon tästä linkistä.

Vuoden 2024 retriitit

* 6.3. - 3.4. (5 kertaa) Paastonajan arkiretriitti keskiviikkoisin klo 18 seurakuntakeskuksen kappeli - PERUTTU, ryhmää ei muodostunut vähäisen ilmoittautumisen takia

* 22. - 24.3. Kevätretriitti, lisätietoja ja ilmoittaumislinkki Hiljaisuuden retriitti - Keravan seurakunta

Ohjaajina: Asta Koponen ja Tuula Peura

* 31.8. - 1.9. Äitien retriitti

* 8. - 10.11. Syysretriitti

Ilmoittautumistiedot tulevat retriitin tietoihin, kun ilmoittautuminen on ajankohtainen.

Retriittejä muualla

Hiljaisuuden Ystävät ry on valtakunnallinen yhdistys, joka edistää ja tekee tunnetuksi hiljaisuuden retriittejä. Heidän verkkosivuiltaan löydät tietoa Suomessa pidettävistä hiljaisuuden retriiteistä.

Lisätietoja

Asta Koponen, pappi, asta.koponen@evl.fi, 0400 378 042