Diakonian 100 tarinaa

Keravan seurakunnan diakoniatyöntekijät kohtaavat vuoden mittaan tuhansia keravalaisia. Kohtaamisiin mahtuu yhtä monta erilaista tarinaa. Elokuun ajan Keravan kirjaston ikkunagalleriassa on esillä valokuvin ja tekstein kerrottuja tarinoita tämän päivän diakoniasta eli
seurakuntien antamasta avusta ja tuesta. Ikkunagalleria on kirjaston isoissa ikkunoissa Paasikivenkadun puolella ja siihen voi tutustua ulkoapäin, ohi kävellessään. Tämä tuo todelliset tarinat meidän joukkoomme – sillä asiakas voisi olla kuka tahansa meistä, ihminen jonka ohitat matkalla rautatieasemalta keskustaan.

Diakonian 100 tarinaa -näyttely valmistui vuonna 2015, jolloin Vantaan seurakunnat juhlistivat diakonian satavuotista taivalta Vantaalla. Arjen tarinat ovat todellisia, työntekijän näkökulmasta kerrottuja. Tunteet, hätä ja tapahtumat ovat käsinkosketeltavia. Tarinat voisivat olla mistä päin Suomea tahansa eikä niitä ei voida liittää yksittäisiin ihmisiin. Tarinat kertovat erilaisista ihmisistä, jotka syystä tai toisesta ovat tulleet diakoniavastaanotolle ja saaneet sieltä apua. Avun saaneita ovat esimerkiksi lapsena hyväksikäytetty eläkeläinen, maahanmuuttajanainen ja konkurssin tehnyt yrittäjä.

Tarinat täydentyvät Sami Sallisen valokuvilla. Sallinen on työskennellyt toimittajana ja kuvaajana vuodesta 1991 Suomessa, Englannissa ja Eritreassa. Eritreassa hän työskenteli kansainvälisille uutistoimistoille sekä videotuottajana YK:lle. Hän on toiminut myös tuottajana ja kouluttajana maahanmuuttajataustaisten nuorten videoprojektissa.

Diakonian 100 tarinaa -valokuvanäyttely Keravan kirjaston ikkunagalleriassa, Paasikivenkatu 12, elokuun ajan. Keravan seurakunnan diakoniavastaanoton ajanvaraus tiistaisin ja torstaisin klo 9-10 puhelimitse 0400 378 138 tai käymällä diakoniatoimistossa, Papintie 6 L.

2016-08-03 11:06:00.0