Kolmekymmentäviisi vuotta mukana keravalaisten arjessa

-Kolmeenkymmeneenviiteen vuoteen on mahtunut monenlaisia muutoksia. On käyty läpi lamavuodet, kehitetty yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, aloitettu uusia työmuotoja ja myös saatettu loppuun niitä, joille ei enää ollut kysyntää, Kristiina summaa.

Kristiinasta tuli diakonissa vähän kuin vahingossa. Äidin työkaveri mainitsi että diakonissalaitokselle oli haku käynnissä. Kiltti tyttö laittoi hakupaperit ja pääsi. Keravasta tuli Kristiinan ainoa virkapaikka – eläkkeelle lähtöä juhlitaan tämän viikon sunnuntaina.

Vaikeat vuodet

Alussa diakonissan perustyö oli vanhusvoittoista. Tehtiin kotikäyntejä, pidettiin päivä- ja diakoniapiirejä ja satunnaisesti mitattiin myös verenpaineita. Sitten tuli 1990-luku ja lama.

-Lama muutti diakoniatyön luonteen ja asiakaskunnan täysin. Työttömyys toi mukanaan taloudelliset ongelmat. Vuokrarästit yleistyivät ja päivystyksestä apua hakevien määrä kolminkertaistui. Avustuksiin budjetoitu raha ei riittänyt alkuunkaan vaan jouduttiin anomaan lisämäärärahaa.

Ihmiset voivat huonosti ja erilaisten tukiryhmien tarve kasvoi. Perustettiin omia ryhmiä mielenterveysongelmista kärsiville, itsemurhan tehneiden omaisille, päihdetaustaisille ja väkivaltaa kokeneille naisille.

-Lamavuodet olivat vaikeita aikoja, mutta niiden seurauksena alkoi yhteistyö eri toimijoiden välillä. Seurakunta oli mukana perustamassa  Sopimuskotia, Työttömien yhdistystä ja Talkoorengasta.  Palvelevan Puhelimen toimintaa laajennettiin Keski-Uudellemaalle. Kaupungin kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä Keravalle tulleiden ensimmäisten maahanmuuttajien kotouttamisessa, kertoo Kristiina.

Laman päätyttyä diakoniatoimiston asiakasmäärät eivät yllättäen kääntyneetkään laskuun. Ihmisten voimavarat olivat vähissä, talouden korjautuminen vei vuosia ja mielenterveysongelmat lisääntyivät.

-Laitospaikkojen vähentäminen ja avohoito näkyvät päivystyksessä. Tämän päivän huoli ovat nuoret, joilla ei opiskelemiseen ole kiinnostusta tai voimavaroja tai joille ei valmistumisen jälkeen löydy töitä. Päivystyksessä saattaa käydä samasta perheestä kolmannen sukupolven asiakkaita.

Monessa mukana

80- ja 90-luvut olivat seurakunnassa retkien ja leirien aikaa. Silloin käynnistyi myös retriittitoiminta. Eläkeläisille järjestettiin kesäisin kolme leiriä vastavalmistuneessa Nuottakodossa eivätkä kaikki halukkaat mahtuneet mukaan. Tuulimatkat, Suvireissut ja Ruskaretket veivät reissaajia tutustumaan kotimaan kohteisiin 25 vuoden ajan.

-Silloin eläkeläisillä oli vähemmän omia autoja ja muita retkien järjestäjiä ei seurakunnan lisäksi juuri ollut. Nyt tilanne on toinen. Ihmisten ajasta kilpailee moni toimija eikä seurakunnan toimintaan osallistuminen ole enää itsestäänselvyys, miettii Kristiina.

Hän näkee, että toiminta on muuttunut monipuolisemmaksi. Jos ennen oli tarjolla vain piirejä ja jumalanpalvelus, on tämän päivän seurakuntatyö paljon muutakin. Myös ihmisten elämäntilanteet ovat moninaisempia, mikä näkyy erityisesti diakoniatyössä.

-Kotikäyntityö on saanut erilaisen sävyn. Ennen käytiin tervehdyskäynnillä hyväkuntoisen vanhuksen luona. Tänä päivänä vastassa on entistä huonokuntoisempi vanhus tai väsynyt omaishoitaja. Näiden ihmisten puolesta jonkun täytyy pitää meteliä, he ovat todella tiukilla. Omaishoitajatyö aloitettiin 2000-luvulla ja sen tarve on lisääntynyt. Sitä ei vielä tiedetä, mitä sote-uudistus näille ihmisille tuo tullessaan. Avun tarve ei myöskään katoa minnekään vaikka toimintaan annettavan rahan määrä vähenisikin.

Kristiinan viimeisiä työtehtäviä virassa on avustaminen messussa sunnuntaina 20.11. klo 10 Keravan kirkossa. Messun jälkeen vietetään kaikille avointa läksiäisjuhlaa seurakuntakeskuksessa.

Kristiina ehti viettää työuransa aikana noin tuhat maanantaiaamua Savion avoimessa kahvilassa. Oma paikka jää tyhjäksi ainakin hetkeksi, jotta rooli työntekijästä seurakuntalaiseksi ehtii muodostua. Mutta pistäytymään Krisse lupaa joskus tulla.

2016-11-17 13:21:01.0