Puuhaa ja poppareita

Keravan seurakunnan isosia

Vanhempien lomat eivät riitä
Keravan seurakunnan nuorisotyönohjaajat Sirkka-Liisa Pitkäranta ja Arto Nyman kertovat, että monet vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä alakoululaisille järjestettyyn avoimien ovien toimintaan hiihto- ja syyslomilla. ”Vanhemmat ovat kiittäneet toiminnan maksuttomuudesta ja sisällöstä. Läheskään kaikki äidit tai isät eivät pysty ottamaan lomaa koululaisten kaikkien lomien aikana. Tämä on yksi seurakunnan tavoista tukea perheitä”, Nyman kertoo. Kuluneella viikolla pappilassa on ollut päivittäin 20–30 lasta, jotka ovat 1.–6.-luokkalaisia. Viikon aikana lapsia on ollut toiminnassa mukana reilut 40.

Kaverukset Alina Rintala ja Aada Välimäki pelaavat innolla jalkapallopeliä. ”Äiti kertoi, että täällä on avoimet ovet. Halusin tulla, kun olin myös hiihtolomalla täällä. Kiva, kun tänne voi tulla niinä päivinä, kun haluaa. Otin myös pikkusiskon tänään mukaan. Haluttiin tulla, vaikka äiti ja isä onkin lomalla. Täällä saa pelailla ja pitää hauskaa kavereitten kanssa.” Alina kommentoi pelatessaan. Aada tuli mukaan pappilaan ystävänsä kutsumana. Hän kertoo, että ilman avointen ovien toimintaa olisi ollut vaikeampaa keksiä tekemistä syyslomaviikolle, koska vanhemmilla ei ole nyt lomaa.

Pitkäranta kaataa kulhoon popcorneja, jotka tekevät kauppansa elokuvaa katselevien lasten kolmikymmenpäisessä joukossa. Isoset tuovat kulhoja tiuhaan tahtiin täytettäväksi. Maanantaina tehtiin retki Superparkiin. Muina päivinä pappilassa on ollut avoimet ovet kymmenestä kahteen. Sinä aikana on ehditty ulkoilla, pelata lautapelejä, askarrella, katsoa filmejä ja syödä välipalaa päivittäin. Perjantai oli herkkupäivä: ensin pizzaa välipalaksi ja vielä elokuvaa varten popcornit. Elokuvan katselu vauhdikkaan päivän päätteeksi toimii: salissa on hiljaista.

Etuoikeutetut esikuvat

Avointen ovien toiminnassa ovat syyslomaviikolla olleet auttamassa monet seurakunnan isosista. Perjantaina mukana olivat Karoliina Terho, Saara Päivinen, Nora Tokkari sekä Miika Nordström. He kaikki kertovat viihtyvänsä erinomaisesti lasten kanssa, minkä takia he ilahtuivat nuorisotyönohjaajan kutsusta tulla mukaan. 15-vuotias Miika on tänä syksynä ollut työelämään tutustumisjaksolla lastentarhassa. 17-vuotiailla Saaralla ja Karoliinalla on jo parin vuoden ajalta lastenleiri- ja kerhonohjaajakokemusta. 16-vuotias Nora on oman rippikoulunsa jälkeen käynyt isoskoulutuksen ja vetänyt puuhakerhoa Killassa: ”Se on vähän niin kuin nämä avoimet ovet. Ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, vaan sinne voi tulla niinä kertoina, kun itselle sopii. Sielläkin leikitään, pelataan, askarrellaan ja puuhataan kaikkea kivaa. Sekin on alakouluikäisille tarkoitettu.”

Karoliina kertoo, ettei itse lapsena tiennyt seurakunnan kerhojen tai leirien olemassaolosta, mutta isosena hän on niihin tutustunut. ”Nyt syyslomalla olen tuonut 8-vuotiaan pikkusiskonikin tänne pappilaan.”
Isoset ovat olleet yllättyneitä siitä, miten lyhyessä ajassa heistä on ohjaajina tullut lapsille tärkeitä niin kerhoissa, leireillä kuin avointen ovien toiminnassakin. Karoliina, Saara, Nora ja Miika ovat yhtä mieltä siitä, että lasten kanssa on mukavaa olla, koska he innostuvat mukaan leikkeihin ja peleihin, ja ovat iloisia. Saara summaa ryhmän tuntoja: ”Itse ei oikein tajua, miten tärkeäksi voi tulla lapsille lyhyessäkin ajassa. On etuoikeus olla tällaisessa asemassa. Joskus joku tahtoo tulla halaamaan päivän päätteeksi. Ja kun tähän lasten iloon menee itse mukaan, niin omat huolet unohtuvat.”

Kirjoittaja: Kristiina Nyman

Kuva: Nora Tokkari (vas.) Miika Nordström, Karoliina Terho, Saara Päivinen ovat isosia ja tykkäävät toimia lasten kanssa.

Fri Oct 27 10:19:19 EEST 2017