Pyhäinpäivä tuo valoa loppusyksyyn

pyhäinpäivän kynttilät

Tänä vuonna lauantaina 4.11. vietettävänä pyhäinpäivänä muistellaan aiempia kristittyjä sukupolvia ja kiitetään kuoleman jälkeisestä elämästä. Pyhäinpäivä myös muistuttaa siitä, että kasteen perusteella ja Kristukseen uskovana jokainen on pyhä.

Pyhäinpäivänä hautausmaita koristavat kynttilämeret ja kynttilän voi sytyttää myös kotona. Kynttilöiden sytytys on perimmiltään symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään. Suomessa tapa viedä muistokynttilä palamaan omaisen haudalle yleistyi 1940-luvulla, kun ihmiset halusivat osoittaa kunnioitustaan sodissa henkensä menettäneitä sankarivainajia kohtaan. Tapa laajeni kansan keskuudessa koskemaan kaikkia hautaan siunattuja omaisia.

Pyhäinpäivän tapahtumia seurakunnissa

Keravan kirkossa klo 10 pyhäinpäivän messu ja karjalaisten kirkkopyhä. Ennen messua klo 9.45 seppeleen lasku Karjala-kivelle ja messun jälkeen karjalaisten kirkkokahvit ja päivätilaisuus seurakuntatalossa. Myös Järvenpään ja Tuusulan kirkoissa järjestetään messu klo 10.

Keravan hautausmaan siunauskappelissa alkaa rukoushetki klo 15. Hautausmaalle järjestetään maksuton bussikuljetus keskustasta ja Ahjosta. Tarkemmat tiedot bussin reitistä ja aikataulusta

Klo 18 iltakirkossa luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen hautaan siunattujen seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen.

Järvenpäässä pyhäinpäivän hartaus on klo 16 hautausmaan siunauskappelissa. Pappi on paikalla ja ovet ovat avoinna hiljentymistä varten klo 19 saakka. Pyhäinpäivän hartaudessa klo 18 kirkossa luetaan viime vuoden pyhäinpäivän jälkeen poisnukkuneiden seurakunnan jäsenten nimet ja jokaisen muistoksi sytytetään kynttilä.

Tuusulassa Paijalan kappelissa järjestetään klo 13 ruotsinkielinen messu ja Jokelan kirkossa, Paijalan kappelissa sekä Kellokosken kirkossa klo 18 pyhäinpäivän iltakirkko. Tilaisuuksissa luetaan vuoden aikana ajasta iäisyyteen siirtyneiden vainajien nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen. Paijalan kappeli auki klo 14.15–18 hiljentymistä varten.

Seuraa kynttilöiden syttymistä Hietaniemen hautausmaalla ja lue lisää pyhäinpäivästä.

2017-10-31 12:01:00.0