Eläkeläisten Kaveritreffeillä suuri suosio

ihmisiä Katupappilassa, etualalla kaksi naista keskustelee.

Kaveritreffit oli suunnattu erityisesti eläkeikäisille. Taustalla häärää pastori Kristiina Nyman.

On lauantai, lokakuun 19. päivä ja paikka Keravan Kauppakaarella sijaitsevan Katupappilan Olohuone. Tupa on täynnä puheensorinaa ja nauruntyrskähdyksiä, kun seitsemänkymmentä eläkeläistä vaihtaa ajatuksia ja tarinoita lyhyissä keskustelutuokioissa. Kellon kilistessä puhehanat suljetaan ja asetutaan istumaan uudelle tuolille. Kyseessä on Keravan seurakunnan ensimmäiset Kaveritreffit eläkeläisille.  Yli odotusten onnistuneelle tilaisuudelle on luvassa jatkoa heti ensi vuoden alussa. Ja toivottavasti seuraavalla kerralla mukaan saadaan enemmän kuin kourallinen miehiä.

Mallia Kaveritreffeille saatiin Espoon ja Tampereen seurakunnista. Tavoitteena on vähentää yksinäisyyttä ja mahdollistaa kohtaamisia ihmisten välillä. Tilaisuus oli suunnattu erityisesti eläkeikäisille. Seurustelukumppanin hausta ei ollut nyt kyse - vaikka ei sekään ole välttämättä hullumpi idea - vaan Kaveritreffeillä saattoi löytää uusia tuttavuuksia; kahvitteluystävän, lenkkiseuraa tai vaikkapa teatterikaverin. Onhan helpompaa jakaa asioita ihmisten kanssa, jotka ovat samaa ikäluokkaa ja joilla on usein samanlaisia elämänkokemuksia. Tarinoita Olohuoneen ilma olikin sakeanaan. Hiljaisuuden torjujana tarjolla oli myös ehdotuksia keskustelun aiheiksi.

Tilaisuuden lopussa oli hetki aikaa puhua osallistujien kanssa. Heimo Mäkinen kertoi heti kärkeen olevansa entinen metsuri, joka kaatoi nuoruudessaan puita niin Ruotsissa kuin Suomessa. Tämä 83-vuotias insinööri-herrasmies oli täynnä värikkäitä elämäntarinoita. Ja juttukavereita Heimo olikin etsimässä. Anne Grönroos sen sijaan etsi tilaisuudesta liikkumiskaveria. Sellaista, josta olisi seuraa ja jonka kanssa voitaisiin mennä erilaisiin tapahtumiin. Molempi parempi, sillä kaikki motiivit olivat Kaveritreffeillä sallittuja, sillä pääasiahan on se, että kaksin et ole enää yksin.

Viisi vinkkiä yksinäisyyden kohtaamiseen

1. Muista, että lähes jokainen on kohdannut joskus yksinäisyyttä.
2. Uskalla keskustella yksinäisyydestä ja sen pelosta muiden kanssa.
3. Jos läheinen kertoo kokevansa yksinäisyyttä, ota se tosissaan. Kuuntelu on tärkeintä.
4. Yksinäisyyttä ehkäisee tarkoituksellisuuden tunne, joita luovat läheiset ihmissuhteet, mielekäs tekeminen, harrastukset ja vaikkapa hengellisyys.
5. Toisen ihmisen yksin olemisesta ei pidä tehdä ongelmaa, ellei se hänen mielestä sitä ole.

Lähde: Mitä yksinäisyys oikein on? Anu Jansson, Vanhustyön keskusliitto ry. seniorin vuosikirja

Teksti ja kuva: Jarmo Österman

2019-10-21 14:36:00.0