Toimimme koronaviruksen leviämisen estämiseksi

KirkkoSuomessa_13032020.jpg

Koronaepidemian aikana koko yhteiskunta, myös kirkko ja seurakunnat joutuvat tekemään erityisjärjestelyjä viruksen leviämisen hidastamiseksi.  Valtioneuvosto on 12.3.2020 käsitellyt koronavirustilannetta ja tehnyt asiaan liittyviä päätöksiä. Kirkkohallitus on antanut ohjeen valtioneuvoston päätösten pohjalta ja Espoon hiippakunnan tuomiokapituli on antanut toimintasuosituksen hiippakunnan seurakunnille.

Haluamme Keravan seurakunnassa omilla toimillamme olla estämässä koronaviruksen leviämistä sekä suojella riskiryhmiä. Linjaukset ovat voimassa toistaiseksi ja tarvittaessa reagoimme nopeastikin muuttuvaan tilanteeseen.

Keravan seurakunnan toimintalinjaus koronaviruksen suhteen on seuraava:
1)    Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset järjestetään jatkossakin ja niissä huomioidaan erityisellä tavalla hygienia. Kirkkokahveja ei kuitenkaan järjestetä jumalanpalveluksien jälkeen.
2)    Kirkkoherranvirasto, diakoniavastaanotto ja hautausmaan toimisto toimivat normaalisti. Olethan yhteydessä puhelimitse, mikäli se on mahdollista.
3)    Karsimme väliaikaisesti toiminnastamme retket, leirit, palvelutalohartaudet, yleiset tilaisuudet, konsertit, ryhmä- ja pienryhmätoiminnan, Katupappilan Olohuoneen toiminnan sekä päiväkerhot, perhekerhot, iltaperhekerhot ja muskarit. Iltapäiväkerhot toimivat, ellei kouluja suljeta.
4)    Rippikouluryhmät osallistuvat lähtökohtaisesti vain jumalanpalveluksiin ja niiden yhteydessä tarjottavaan opetukseen. Tarkempaa tietoa ja ohjeita antavat oman ryhmän vastuuhenkilöt.
Käsi- ja yskimishygienia on keskeisessä roolissa kaikessa toiminnassa, kun tartunnan riskiä pienennetään.

Jos tilanne ahdistaa tai pelottaa, ei kannata jäädä yksin. Pappimme ja diakoniatyöntekijämme ovat käytettävissä puhelinkeskustelua varten. Heidät tavoitat vaihteen kautta, p. 09 478 488. Myös kirkon keskusteluapu auttaa ja kuuntelee iltaisin klo 18-24 numerossa 0400 22 11 80.

Kaiken varautumisen ja muutosten keskellä kirkon ja Keravan seurakunnan tärkeä tehtävä on pitää yllä toivoa. Siksi tulemme olemaan esillä sosiaalisessa mediassa välittäen viestiä Jumalasta, johon saamme luottaa kaiken keskellä.

Markus Tirranen, Keravan seurakunnan kirkkoherra

2020-03-13 10:21:00.0