Perheneuvonnan poikkeuksellinen kevät

kämmenellä multaa, josta versoaa kasvi.

Korona-epidemian alkuvaiheessa yhteydenotot Järvenpään, Tuusulan ja Keravan seurakuntien perheneuvontaan vähenivät merkittävästi. Nyt tilanne on palannut hiljalleen Koronaa edeltävään aikaan.  Poikkeusajat ovat mutkistaneet monien perheiden arkea, toisten perheiden ja pariskuntien elämää ne ovat helpottaneet yhteisen ajan lisääntyessä.

Perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Anssi Tietäväinen kertoo, että perheiden ja pariskuntien ongelmat ovat muuttaneet muotoaan.

- Monissa perheissä aikaisemmat ristiriidat ovat jäännet koronan myötä taka-alalle. Niiden käsittelyyn ei jäänyt energiaa.

Korona on tuonut perheisiin taloudellista huolta ja epävarmuutta tulevasta. Turvattomuus on kiristänyt ihmissuhteita.

- Ihmiset ovat poikkeusaikana olleet syystä tai toisesta paljon kotona. Lapset ovat tehneet etäkoulua, vanhemmat etätyötä tai olleet lomautettuna. Ongelmat ovat voineet kärjistyä ja tunnelmat kiristyä, kun omat voimavarat ovat olleet vähissä.

- On myös toisenlaisia esimerkkejä, jossa ihmissuhdeongelmat ovat helpottuneet, kun on tullut yllättäen aikaa olla yhdessä.

”Etäily” jatkuu poikkeusolojen jälkeen

Tänä keväänä poikkeusaikana perheneuvontaa on tehty ainoastaan etänä.

- Puhekuvayhteys on hyvin erilainen kuin henkilökohtainen tapaaminen. Etäyhteyden kautta tapaamiset siirtyvät kotioloihin, ihmisiä pääsee lähemmäksi ja jopa ilmeet näkyvät paremmin.  Olen kokenut, että etäyhteys on jollain tapaa inhimillisempi.

- Haittapuoliakin toki on: katsekontaktin puute ja mahdolliset häiriötekijät, Tietäväinen luettelee.

Kesäkuusta alkaen  perheneuvonnassa voidaan harkinnan mukaan tavata taas kasvokkain. Etätapaamisia voidaan asiakkaan toiveesta myös jatkaa.

- Tämä on koronan myötä tullut uusi palvelumalli. Voimme tarjota sitä myös tulevaisuudessa niille, joiden on syystä tai toisesta hankala saapua tapaamisiin. Myös syksyn parisuhderyhmästä kehitetään uusi etäyhteyksin toteutettava versio.

Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seurakuntien perheasiain neuvottelukeskus

Ota yhteyttä puhelimitse p. 050 428 8150. Palvelu on maksutonta.

Tutustu Perheneuvonnan uusiin verkkosivuihin täältä

2020-05-20 10:44:15.0