Tervetuloa uudet lähettimme Kimmo ja Hanna

Hanna Martikainen ja Kimmo Tapanainen Nyakaton pihalla.

Keravan seurakunnan uusimmat lähetit ovat Hanna Martikainen ja Kimmo Tapanainen Tansaniassa. He tulivat Härkösten tilalle, kun Pekka ja Katri palasivat Suomeen uusiin tehtäviin. Kimmo jatkaa Katrin tekemää työtä kirkollisen työn koordinaattorina ja Hanna taas on musiikinopettajana Nyakaton Raamattuopistolla. Kimmo tekee myös musiikkityötä Nyakaton raamattuopistossa ja kehittää musiikkityötä Mwanzan hiippakunnan alueen seurakunnissa.

Kuten monet muutkin lähetit, myös he ovat palanneet Suomeen koronapandemian vuoksi. Tässä terveisiä heiltä heidän uusimmasta lähettikirjeestään:

Nyakaton Raamattuopisto suljettiin koronan vuoksi ja Kimmo ja Hanna palasivat Suomeen. Hanna on ollut oppilaisiin yhteydessä ja lähettänyt tehtäviä Nyakatoon ja tekee yhteistyötä paikallisen kolleegan Rehema Siuhin kanssa. Kesken jääneet kurssit pyritään saamaan opistolla päätökseen. Hannan tekemiä podcasteja löytyy Suomen Lähetysseuran nettisivuilta etusivun linkistä. Ne kertovat Tansanian musiikista.

Kimmo on ollut koko ajan yhtyedessä Tansaniaan hankevastaaviin. Työn painopisteenä on ollut muun muassa koronatiedotus. Myös Tansaniassa tavalliset seurakuntien kokoontumiset peruttiin. Mwanzan Ukerewen saarella tosin pienet seurakunnat ovat kokoontuneet jumalanpalveluksiin ja evnakelistat ovat päässeet kouluttautumaan pastori Alosin seminaarissa. Saaren kirkkoihin on hankittu käsien pesuun välineitä, koska juoksevaa vettä ei ole. Käsihygieniaa on korostettu kokoontumisissa. Korona on vaikuttanut köyhiin perheisiin, kun korona on vienyt toimeentulon kokonaan ja ruoka-avulle on ollut tarvetta. Shinyangan hiippakunnassa on viety pieniin kyliin saippuaa, pesuvälineitä, hengityssuojia ja tietoa koronasta. Kimmo kertoo, että Lähetysseura on ollut mukana radiohankkeessa, jossa viedään pienten kylien naisille aurinkokennolaturilla varustettuja radioita. Tarkoituksena on tavoittaa köyhimmät ihmiset alueilla, joilla ei ole sähköä eikä tietolähteitä. Rahoitus näihin radioihin saatiin Suomen Lähetysseuran katastrofirahastosta.

Paluuta takaisin työaluelle on suunniteltu elo-syyskuuksi riippuen Tansanian tautitilanteesta. Kentällä Tansaniassa haasteena ihmisten arjessa on toimeentulon niukkuus, nyt taudin vaatima elämäntavan muutos turvavälien pitämisessä, vesi ja saippua eivät ole itsestäänselvyyksiä, saippua on kallista ja puhdas vesi ylellisyyttä.

Tukekaamme Kimmon ja Hannan työtä rukouksin. Rukousaiheet: terveys, huolenpito, että Hanna ja Kimmo pääsevät takaisin työalueelle, perhe

Toivottavasti saamme Kimmon ja Hannan pian Keravalle vieraiksi ja saamme vaikka kuulla heidän oma säveltämiään laulujaan ajoilta, jolloin he tekivät vapaaehtoistyötä Tansaniassa.

Heidän kuululmisiaan voi seurata vaikka heidän Facebook-sivuiltaan: sisi ni walimu wa muziki tai tilaamalla heidän uutiskirjeensä: ulkomaankirje@suomenlahetysseura.fi.

2020-07-07 08:09:40.0