Kaikki yleisötilaisuudet ja ryhmätoiminta keskeytyvät Keravan seurakunnassa 30.11.–20.12.2020

Kuva kynttilöistä ja teksti: Suo, Herra, toivon kynttilöiden loistaa.  Valaiset pimeän,  voit pelon poistaa...

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tänään 27.11. päätöksellään kieltänyt kaikkien yli 10 hengen yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten järjestämisen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella maanantaista 30.11. alkaen sunnuntaihin 20.12.2020 saakka. Tämä määräys koskee myös kaikkea seurakunnallista toimintaa ja tilaisuuksia.

Tuona aikana Keravan seurakunnassa sunnuntain jumalanpalvelukset toteutetaan ilman kirkkotilassa paikan päällä olevaa muuta seurakuntaa. Paikalla ovat vain jumalanpalveluksessa palvelutehtävissä olevat eli papit, kanttorit ja suntiot ja kirkkoväärtit. Jumalanpalvelukset striimataan seurakunnan Facebook-sivulla "Keravan seurakunta" ja niitä voi seurata myös verkkosivuillamme www.keravanseurakunta.fi/tutki-uskoa. Viikkomessuja ei toteuteta, mutta kirkko on auki rukousta ja hiljentymistä varten tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 17–19 sekä sunnuntaisin klo 12–14. Paikalla on seurakunnan työntekijä keskustelua varten.

Myös kirkollisia toimituksia eli kasteita, häitä ja hautajaisia koskee sama määräys maksimissaan 10 osallistujasta, seurakunnan työntekijä(t) mukaan lukien. Ne toteutetaan ensisijaisesti seurakunnan tiloissa. Hautaan siunaamisissa voi erityisistä syistä ja kirkkoherralta saadun luvan perusteella olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin annetun 10 henkilön rajan. Muistotilaisuuksia ja kastekahveja ei järjestetä seurakunnan tiloissa, eivätkä papit voi osallistua niihin yksityistiloissa. Toimituksessa mukana oleva pappi on yhteydessä kasteperheisiin ja surukoteihin ja sopii käytännön järjestelyistä.

Muut seurakunnan tilaisuudet ja ryhmätoiminta sekä aikuisten että lasten ja nuorten osalta perutaan 20.12. saakka. Ainoastaan alakoululaisten iltapäiväkerhot jatkavat toimintaansa Keravan kaupungin perusopetusta koskevien linjausten ja ohjeiden mukaisesti. Muskareiden, päiväkerhojen, perhekerhojen ja koululaisten kerhojen kausi päättyy. Ne jatkavat ensi vuonna viikolla 2, mikäli koronatilanne sallii. Nuorten kokoontumiset sekä isos- ja kerhonohjaajakoulutukset pyritään toteuttamaan verkossa loppuvuoden ajan. Katupappilan Olohuone on suljettuna toistaiseksi.

Diakoniavastaanoton puhelinpäivystys toimii tiistaisin ja torstaisin 3.12. saakka klo 9–10 puhelimitse 0400 378 138. Keravalaisille, joilla on taloudellisesti tiukkaa, jaetaan tänä vuonna joulukasseja, joihin pakataan pilaantumattomia elintarvikkeita. Kasseihin voi lahjoittaa kahvia, teetä ja konvehtirasioita 10.12. saakka tuomalla lahjoitukset ma–pe klo 9–15 seurakuntakeskukselle, Papintie 6 A. Joulukassin voi varata soittamalla ma 7.12. –to 17.12. arkisin klo 9–12 diakoniapäivystykseen p. 0400 378 138.

Kirkkoherranvirasto on avoinna normaalisti ma–ke ja pe klo 9–15 ja to klo 9–17.30. Toivomme ensisijaisesti asiointia puhelimitse p. 0400 378 087 tai sähköpostilla keravan.seurakunta@evl.fi.

Jos tilanne ahdistaa tai pelottaa, ei kannata jäädä yksin. Päivystävä pappi Asta Koponen on tavoitettavissa puhelimitse p. 040 707 7295 su–to klo 14–18. Myös muut työntekijämme ovat käytettävissä puhelinkeskustelua varten. Heidät tavoitat vaihteen kautta, p. 09 478 488. Kirkon keskusteluapu auttaa ja kuuntelee iltaisin klo 1824 numerossa 0400 22 11 80 tai chatissa ma-pe klo 12-20 osoitteessa kirkonkeskusteluapua.fi.

2020-11-27 18:40:00.0