Lastenohjaajat työnsä ääressä

Seurakunnassa lastenohjaaja työskentelee alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa ja on mukana monenlaisessa varhaiskasvatustoiminnassa. Hän esimerkiksi toimii ohjaajana kerhoissa, retkillä ja leireillä sekä koululaisten iltapäivätoiminnassa. Tärkeää on myös läsnäolo sosiaalisessa mediassa ja Keravan seurakunnan varhaiskasvatuksella onkin omat kanavat Facebookissa ja Youtubessa (Keravan seurakunnan varhaiskasvatus).

Turvallinen aikuinen lasten elämässä

Keravan seurakunnan lastenohjaajat Helena Jylhäaho ja Tia Lallukka kertovat, että työssä tärkeää ovat lapset itsessään: ”Lapsen maailma, ajatukset, hihitykset, välillä ne pienet surutkin. Kyky olla täysin juuri siinä hetkessä. Jokainen lapsi on suuri ihme, hyvin moneltakin kannalta katsottuna.” ”Lastenohjaajan työssä tärkeää on olla yksi turvallinen aikuinen lasten elämässä ja ilo on myös seurata koko vuoden ryhmän ja yksittäisten lasten kehitystä ja kasvua.”

Lastenohjaajat Helena Jylhäsalo ja Tia Lallukka istumassa penkillä pehmolelut sylissään.
Lastenohjaajat Helena ja Tia iloitsevat lasten aitoudesta ja ilosta. Tärkeää on olla läsnä, kuunnella, keskustella, hassutella ja ihmetellä yhdessä.

Millainen on lastenohjaajan tyypillinen työpäivä? Tia kertoo, että iltapäivät kuluvat aina pienten koululaisten kanssa iltapäiväkerhossa, mutta aamuissa on vaihtelua viikonpäivän mukaan. Kahtena aamuna on päiväkerho, yhtenä vanhemmat-lapsikerho ja pari aamupäivää on varattu suunnitteluun. Helena valottaa tyypillistä päiväkerhopäivää: ” Työpäiväni alkaa maanantaisin klo 8, ja aloitan sen seurakuntakeskukselta. Klo 9 alkaa päiväkerho, joten aamun ensimmäinen tunti menee päiväkerhoa valmistellessa. Tänä aikana laitetaan askartelupöytä valmiiksi, valmistellaan piirin aihe, vastaillaan mahdollisiin viesteihin ja jos keretään, niin suunnitellaan hieman tulevaa. Klo 9-12 meneekin sitten ihanien kerholaisten kanssa. Päiväkerhoon mahtuu monenlaista. Piiriä, leikkiä, askartelua, laulua, kirjanlukua, eväiden syömistä, ihanaa hihitystä ja ulkoilua. Kun kerholaiset ovat lähteneet on aika laittaa kerhotila valmiiksi seuraaville ryhmille, nauttia lounas ja kerätä kimpsut ja kampsut ja lähteä kohti Saviota. Loppupäivä meneekin koululaisten iltapäiväkerhossa. Kerhoon mahtuu läksyjen tekoa, askartelua, koulupäivän mietteitä ja erilaisia leikkejä. Iltapäiväkerhon ovet sulkeutuvat klo 16, jonka jälkeen on aika katsoa kerhotila kuntoon ja lähteä kotia kohti.”

Lastenohjaajan tärkeimmästä työvälineestä vallitsee yksimielisyys. Se on oma ääni. ”Ilman ääntä lastenohjaaja on kyllä aivan hukassa”, Helena hymyilee. Tiakin kertoo huomanneensa tämän, kun hän menetti kerran äänensä flunssan jälkioireena.  ”Toki myös kädet ja luovuus ovat työssä tärkeitä”, hän lisää.

Koronan myötä perhekerho siirtyi verkkoon

Koronaviruspandemian myötä varhaiskasvatus on toiminut entistä enemmän verkossa, on muun muassa aloitettu säännöllinen perhekerholähetys Facebookissa torstaisin klo 9.30. Videoita julkaistiin vuoden 2020 aikana 43, lisäksi tehtiin kuvapäivityksiä. Tämä on koettu erityisen tärkeäksi, sillä koronavirustilanteen takia avoin ryhmätoiminta, kuten perhekerho- ja muskariryhmät, on joutunut jäämään tauolle. Keväällä 2020 kaikki kokoava toiminta jouduttiin keskeyttämään, mutta lastenohjaajat osallistuivat Keravan kaupungin organisoimaan lasten ulkoilutusapuun. Talvella 2021 päiväkerhot on saatu pitää toiminnassa koronaohjeita tarkasti noudattaen. Lastenohjaajat kertovat, että paljon uutta on opeteltu ja ideoitu koronavirustilanteen vaikutuksesta, muun muassa sosiaalisen median käyttö on tullut tutuksi.

Koronavuoteen mahtuu myös kohokohtia

Helena ja Tia toimivat varhaiskasvatuksen lisäksi myös ohjaajina rippikoulussa. Keravalla rippikoulun käy vuosittain noin 300 nuorta. Rippikoulu kestää puolisen vuotta ja sen kruunaa leirijakso ja konfirmaatio. Tia kertoo, että vuoden 2020 yksi kohokohta oli, kun rippikoulut ja konfirmaatiot voitiin koronapandemiasta huolimatta pitää. ”Oli niin hyvä fiilis, kun kaiken epävarmuuden sekä leirin siirtämisen  jälkeen pääsimme kuin pääsimmekin, nuorten kanssa leirijaksolle syksyiseen Suomenlinnaan. Tästä leiristä jäi erityisen hyvä mieli, se näkyi myös nuorissa.”

Helenalle vuoden 2020 kohokohtana jää mieleen koskettava kohtaaminen ja pienen päiväkerholaisen sanat syksyllä, kun kevään koronasulun jälkeen voitiin tavata: "Mulla on ollut tosi ikävä sua."
”En koskaan unohda sitä hetkeä, kun eteisessä pienet kädet tarttuivat jalkaani ja tämä pieni totesi nämä sanat. Ennen kuin ehdin sanoa mitään, oli jo kiire tutkimaan, olisiko kerhoon tullut uusia leluja tauon aikana”, Helena kertoo.

Ympäristökasvatus ja sosiaalinen media osana arkea

Keravan seurakunnan uutta strategiaa on pohdittu alkuvuoden ajan työyhteisön yhteisissä tapaamisissa Teamsissa. ”Näin nämä asiat tulevat ja ovat tulleet varmasti enemmän käytäntöön kuin vain luettuna tekstinä”, Helena toteaa. ”Koen, että omissa ja yhteisesti työalallani strategian eri kohdat näkyvät eniten asenteena. Yhdessä eteenpäin, kuunnellen ja tukien. Moni asia on meillä jo hyvin, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa varhaiskasvatus näkyy jo vahvasti ja pyrimme olemaan yhteisesti työalalla ekologisuuteen pyrkiviä. Ympäristökasvatus on lapsille tärkeä osa arkea. Onneksi aina löytyy myös parantamisen varaa.”

Varhaiskasvatuksen yhteystiedot

Haastattelu on tehty maaliskuussa 2021