Hautausmaan kausityöntekijä työnsä ääressä

Keravan seurakunnassa työskentelee osan vuotta myös hieno joukko kesä- ja kausityöntekijöitä. Tässä heistä esittäytyvät hautausmaan kausityöntekijät Liisa Huttunen ja Olavi Nöjd. Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaa Viikko -lehden Kirkonmäeltä-palstalla 11.8.2021.

Auringossa kukoistavat istutukset toivottavat vierailijan kesäpäivänä tervetulleeksi luonnon ympäröimälle Keravan seurakunnan hautausmaalle Tuusulaan. Hautausmaa on tärkeä paikka muistella edesmenneitä läheisiä ja ympäristön toivotaan tuovan kävijöille lohtua ja rauhaa. Keravan seurakunnan hautausmaalla työskentelee tänä kesänä 14 kausi- ja kesätyöntekijää, jotka yhdessä hautausmaan muiden työntekijöiden kanssa pitävät huolta alueen arvokkuudesta, kauneudesta ja siisteydestä.

Keravan seurakunnan vastaava puutarhuri Anne Simonsen kertoo, että hautausmaan toiminnalle kausityöntekijät ovat todella tärkeitä. He työskentelevät hautausmaalla puolisen vuotta huhtikuun puolivälistä lokakuun loppuun ja huolehtivat kuhunkin ajankohtaan kuuluvista töistä. Kevät alkaa havujen, risujen ja kynttilöiden siivoamisella ja haravoinnilla. Kesällä vesiletku ja ruohonleikkuri ovat keskeisiä työvälineitä, sillä istutusten kastelu ja nurmikon siistinä pitäminen vievät paljon aikaa. Erityisen kiireistä aikaa on muun muassa kesäkukkien istutus juhannuksen alla, jolloin muutaman päivän aikana istutetaan noin 4500 kukkaa. Istutukset suunnitellaan huolella ja kasveja vaihdetaan hautausmaan eri alueilla vuosittain. Syksyn koittaessa haudat valmistetaan syksyyn ja hautausmaa haravoidaan.

aurinkoisena päivänä hautausmaalla traktorin edessä kuvattuna Anne Simonsen, Olavi Nöjd ja Liisa Huttunen.
Hautausmaalla myös traktori on tärkeä työväline. Kuvassa Anne Simonsen (vas.), Olavi Nöjd ja Liisa Huttunen.

Liisa Huttunen ja Olavi Nöjd ovat molemmat kokeneita kausityöntekijöitä. Liisa on työskennellyt Keravan hautausmaalla kausityöntekijänä muutamaa vuotta lukuun ottamatta vuodesta 2002 saakka ja Olavikin on töissä jo neljättä kesää. He viihtyvät hautausmaalla hyvin. ”Täällä on mukavaa ja hyvät työkaverit. Saa nauttia ulkona kesän kauneudesta, vaikka on samalla töissä”, Liisa hymyilee. Olavi lisää, että hautausmaalla päivät ovat vaihtelevia. Vaikka kiirehuippuja on, välillä on myös rauhallisempaa, ja aina voi oppia uutta. Erityisesti Olavi arvostaa vanhempien työntekijöiden pitkän työkokemuksen värittämää tietoa ja tarinoita.

Työ hautausmaalla on myös asiakaspalvelua, jossa tavataan hautausmaalla vierailijoita. Mukavana muistona vuosien varrelta Liisa ja Olavi mainitsevat hautausmaapäivät kesäkuussa. Silloin seurakunta järjestää bussikuljetuksen hautausmaalle, jossa on tarjolla apua haudanhoitoon, juttuseuraa ja kahvitarjoilu. Hyviä kohtaamisia on paljon ja on mahdollisuus samalla kertaa konkreettisesti auttaa monia ihmisiä. Liisa kertoo, että haudoilla kävijät usein pitävät siitä, että hautausmaalla tapaa vuosien varrelta tutun työntekijän. ”Suurimmalta osalta saamme kiitosta hyvin tehdystä työstä, joskus joku on tyytymätön. Usein ihmisillä on tarve puhua ja me kuuntelemme”, hautausmaan työntekijät kertovat.

Liisa ja Olavi sanovat, että välillä ihmisille tulee yllätyksenä, miten fyysisesti raskasta työ hautausmaalla on, sillä ulkona työskennellään säässä kuin säässä, niin sateella kuin paahteellakin. Samalla työ on kuitenkin antoisaa ja palkitsevaa ja siinä voi nähdä kättensä jäljen. ”Työtä hautausmaalla tehdään suurella sydämellä”, Anne Simonsen tiivistää.