Chris Montgomeryn saarna 21.6.2020

Luuk. 19: 1-10

Jeesus tuli Jerikoon ja kulki kaupungin halki. Siellä asui mies, jonka nimi oli Sakkeus. Hän oli publikaanien esimies ja hyvin rikas. Hän halusi nähdä, mikä mies Jeesus oli, mutta ei pienikokoisena ylettynyt kurkistamaan väkijoukon takaa. Niinpä hän juoksi jonkin matkaa edemmäs ja kiipesi metsäviikunapuuhun nähdäkseen Jeesuksen, joka oli tulossa sitä tietä. Mutta tultuaan sille kohtaa Jeesus katsoi ylös ja sanoi: ”Sakkeus, tule kiireesti alas. Tänään minun on määrä olla vieraana sinun kodissasi.”

Sakkeus tuli kiireesti alas ja otti iloiten Jeesuksen vieraakseen. Kun ihmiset näkivät tämän, he sanoivat paheksuen: ”Syntisen miehen talon hän otti majapaikakseen.” Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: ”Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin.” Sen kuultuaan Jeesus sanoi häneen viitaten: ”Tänään on pelastus tullut tämän perheen osaksi. Onhan hänkin Abrahamin poika. Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan.”

Saarna

Jeesus tuli kaupunkiin. Aikamoinen tapahtuma. Miten olisit itse reagoinut jos Jeesus olisi tullut kaupunkiin? Olisitko ollut väentungoksessa, edessä vai takana, olisitko katsonut kaukaa, olisitko odottanut vuoroasi päästä häntä lähemmäksi, vai kiilannut muita eteen innokkuudessasi tavata hänet? Olisitko seurannut somen tai muun median kautta? Jeesuksen tulo Jerikoon oli erityisen tärkeä Sakkeukselle. Hänestä tuntui, että hänen täytyi ehdottomasti nähdä Jeesusta. Koska hän oli lyhyt, hän kiipesi puuhun nähdäkseen paremmin. 

Miksi hän halusi niin kiivaasti nähdä Jeesuksen? On selvää, että Jumala oli kutsunut hänet. Kutsu oli erityisen voimakas, koska hän oli erityisen syntinen. Publikaanien esimiehenä Sakkeuksen maine oli niin alhainen kuin on voinut olla israelilaisten joukossa: veronkerääjänä häntä pidettiin maanpetturiksi ja kiskojaksi. Hän oli rikastunut muiden kustannuksella, hyväksikäyttäen muita ja anastamalla rahaa, joka ei kuullut eikä hänelle eikä roomalaisille. Me voimme olettaa, että esimiehenä hän ei yrittänyt estää muiden publikaanien epärehellistä toimintaa, koska heillä kaikilla oli epäilyttävä maine. Ehkä he saivat epärehellisen toimintamallinsa juuri Sakkeukselta. 

Sakkeus muistuttaa Magdalan Mariaa siinä suhteessa, että hän oli tehnyt paljon syntejä ja juuri siksi hän rakasti paljon. Mutta Jeesus oli tullut etsimään ja pelastamaan juuri tällaisia ihmisiä: oikeita ihmisiä kuten Magdalen Maria ja syntinen nainen, publikaanit Leevi ja Sakkeus, katuvainen ryöväri. Jeesuksen vertauksissa esiintyy myös syntisiä ihmisiä: tuhlaajapoika ja poika, joka ei halunnut tehdä isänsä tahdon mukaan, mutta sitten tuli katumanpäälle, tulevat mieleen. Tämän päivän lukukappaleessa Paavali muistuttaa korinttilaisia, että he ovat ihan tavallisia ihmisiä, ei viisaita, ei vahvoja, ei vaikutusvaltaisia. Mutta juuri heistä on Jumalan valtakunta tehty.

Jeesuksen Sakkeuksen kutsuminen aiheutti heti valtavan muutoksen hänessä: Sakkeuksesta tuli antelias, hän pyysi anteeksi niiltä, joita hän oli kiskonut ja maksoi heille takaisin paljon enemmän kuin sitä mitä oli kiskonut heiltä. Tuntuu siltä, että ensimmäistä kertaa hän tajusi, että oli elänyt moraalitonta, syntistä elämää. Ensimmäistä kertaa hän ymmärsi kuinka paljon kärsimystä hänen ahneutensa aiheutti. Ehkä ensimmäistä kertaa hän myönsi tehneensä väärin ja nöyrtyi toisen ihmisen edessä.

Sakkeuksen nöyryys on siinä, että hän otti Jeesuksen vastaan vieraaksi hänen taloonsa iloiten: hän ei odottanut tätä kunniaa lainkaan, ja oli otettu, että Jeesus piti häntä ilmeisesti kelpoisena isännäksi. Hänen nöyryytensä on siinä, että hän myönsi julkisesti eläneensä syntistä elämää. Jeesuksen kutsulla, että ”Tule kiireesti alas” ei ollut vain kirjaimellinen merkitys. Jeesus kutsui Sakkeuksen tulemaan alas siitä henkisesti korkeasta paikasta, jossa hän oli elänyt: paikka, jossa hän katsoi muita, köyhempiä ihmisiä päin alentuvasti, ylpeänä hänen rikkauksistaan, saavutuksistaan, ja vaikutusvallastaan roomalaisten kanssa. Jeesus kutsui hänet nöyrtymään itseään, myöntämään, että hänen elämäntapansa olivat väärin ja ottamaan vastaan opetuksen viisaammalta, korkeammalta taholta. Muutos oli pysyvä: perimätiedon mukaan Sakkeus tuli yksi Pietarin kannattajista ja oli tärkeä vaikuttaja varhaiskirkossa.      

Kristus kutsuu jokaisen meistä ”tulemaan kiireesti alas”. Ihminen on ylpeä hänen saavutuksistaan, työstään, suosiostaan, ulkonäöstään, älykkyydestään. Ihminen on kyllä saanut paljon aikaan, kun vertaillaan nykyistä elämää, teknologiaa, lääketiedettä, maatalousmenetelmiä, siihen miten elettiin kauan sitten. On toisaalta kehityksen varjopuoli: ihminen on ollut erittäin kekseliäs tappavien aseiden kehittämisessä, maailman varojen hyväksikäytössä, luonnon saastuttamisessa. Jopa lääketiede on käytetty väärin, biologisten aseiden kehittämisessä. Ihminen osaa tehdä paljon, muuta liian usein se, mitä hän tekee, on väärin. Ja kun hän käyttää hänen lahjojaan viisaasti, sitten liian usein hän unohtaa, että hän on saanut näitä lahjoja Jumalalta. Ei ole väärin olla kohtuullisen ylpeä jostakin asiasta jos muistaa kiittää Jumalaa siitä asiasta, siis ”ylpeillä Herrasta”.  

Eilen, yksi juhannussaarnan aiheista oli se, että Jumala etsii meitä, pikemmin kuin toisin päin. Tämän päivän evankeliumissa minusta tuntuu, että Jeesus etsi, ja tietenkin löysikin Sakkeuksen, pikemmin kuin toisin päin. Jeesus tuli kaupunkiin, jossa Sakkeus asui, löysi hänet puusta ja kutsui hänet nimellään. Mutta Sakkeus oli ollut valmis menemään paikkaan, jota kohti hän tiesi Jeesuksen tulevan. Toisin sanoin, hän meni paikkaan, johon hän odotti Jumalan tulevan. … Sakkeus odotti puussa. … Missä sinä voit odottaa Jumalaa? … Missä henkisessä ja fyysisessä paikassa? Oma sohva sopii mainiosti toiselle. Toinen olisi mieluummin puutarhassa, toinen kirkossa, toinen luonnon helmassa … Toinen haluaa olla yksin, toinen perheen, toinen muiden uskovaisten sisarten ja veljesten kanssa … Toinen odottaa rukoillen, toinen veisaten. Toinen tyhjentää mielensä. Toinen liikkuu metsän polulla, toinen istuu liikkumatta. Ja Jumala löytää meidät. Kun hän saapuu, hän seisoo ovella ja kolkuttaa. Ei muuta kuin että me avaamme oven hänelle ja kutsumme hänet sisään. 

Chris Montgomeryn saarna.
pappi
PL 134
04201 Kerava

Multicultural work. Katupappilan Olohuoneen koordinaattori.