Chris Montgomeryn saarna 28.2.2021

Luuk. 7:36–50

Eräs fariseus kutsui Jeesuksen kotiinsa aterialle, ja hän meni sinne ja asettui ruokapöytään. Kaupungissa asui nainen, joka vietti syntistä elämää. Kun hän sai tietää, että Jeesus oli aterialla fariseuksen luona, hän tuli sinne mukanaan alabasteripullo, jossa oli tuoksuöljyä. Hän asettui Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo ja itki. Kun Jeesuksen jalat kastuivat hänen kyynelistään, hän kuivasi ne hiuksillaan, suuteli niitä ja voiteli ne tuoksuöljyllä. Fariseus, joka oli kutsunut Jeesuksen, näki sen ja ajatteli: ”Jos tämä mies olisi profeetta, hän kyllä tietäisi, millainen nainen häneen koskee. Nainenhan on syntinen.” Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Simon, minulla on sinulle puhuttavaa.” ”Puhu vain, opettaja”, fariseus vastasi. ”Oli kaksi miestä”, sanoi Jeesus. ”He olivat velkaa rahanlainaajalle, toinen viisisataa, toinen viisikymmentä denaaria. Kun heillä ei ollut millä maksaa, rahanlainaaja antoi molemmille velan anteeksi. Miten on, kumpi heistä nyt rakastaa häntä enemmän?” Simon vastasi: ”Eiköhän se, joka sai enemmän anteeksi.” ”Aivan oikein”, sanoi Jeesus. Hän kääntyi naiseen päin ja puhui Simonille: ”Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä. Niinpä sanonkin sinulle: hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta joka saa anteeksi vähän, se myös rakastaa vähän.” Ja hän sanoi naiselle: ”Kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi.” Pöytävieraat alkoivat ihmetellä: ”Kuka tuo mies on? Hänhän antaa syntejäkin anteeksi.” Mutta Jeesus sanoi naiselle: ”Uskosi on pelastanut sinut. Mene rauhassa.”

Saarna

Oletko koskaan tehnyt mitään pahaa? Varmasti olet, koska olet ihminen. Tämän teon jälkeen kuinka helppo, tai vaikea, oli pyytää anteeksi? Anteeksipyytäminenhän tekee vain hyvää, se on win-win -tilanne – se on hyvä asia meille ja toiselle, ja se on kuitenkin sitä mitä Jumala haluaa – mutta kuitenkin anteeksipyytäminen on usein niin vaikeaa, Miksi?

Yksi syy on, että meidän ylpeytemme toimii esteenä. Kannattaa katsoa Jane Austenin kirjaan perustaman Ylpeys ja Ennakkoluulo -elokuva ja tajuatte kuinka paljon kärsimystä ylpeys saattaa aiheuttaa. Onneksi ylpeä Mr Darcy tulee lopuksi katumukseen ja saa paljon hyvääkin aikaan.

Toki pieni määrä tavallista ylpeyttä käy, on jopa välttämätön - me kaikki tarvitsemme terveellistä itsetuntoa, muuten elämä olisi aika rankka. Ylpeys kristillisestä näkökulmasta on vähän eri asia: liiallinen uskominen omiin voimiinsa, jonka seurauksena ihminen pyrkii pärjäämään ilman Jumalan apua, ilman Jumalan tarjoama armoa. Ihmisen elämä muuttuu suoritukseksi: ihminen tietää miten toimia, ihmisellä on kaikki vastaukset, myös vaikeisiin kysymyksiin elämän merkityksestä ja siitä mikä on oikein ja väärin. Ylpeä ihminen ei myönnä, että kaikki mitä hän tietää, kaikki mitä hän on saanut elämässä, tulee Jumalalta. Hyvä esimerkki tästä on toinen, eräässä Jeesuksen kertomassa vertauksessa esiintynyt fariseus, joka seisoo ylpeästi Temppelissä Jumalan edessä, ja kertoo Jumalalle kuinka hyvä ihminen hän on, toisin kuin syntinen publikaani, joka on myös paikalla. Vertauksen fariseus pitää itseään ilmeisesti Jumalan tasavertaisena, mutta on sokea hänen omiin heikkouksiinsa.

Tämä päivän evankeliumin fariseus, Simon nimeltään, on samanlainen: hän kohtelee Jeesusta tasavertaisena tai jopa alentuvasti, kun hän ei suutele häntä eikä käske palvelijansa pesemään Jeesuksen jalat, kuten oli tapana siellä. Ehkä Simonista tuntuu, että kutsun saaminen hänen luokseen aterioimaan on iso kunnia Jeesukselle, tälle kouluttamattomalle kansan saarnamiehelle, vai mikä hän olikaan Simonin silmissä.

Syntisellä naisella oli myös oma ylpeytensä, kuten meillä kaikilla on. Kuka tietää kuinka vaikeaa hänen oli niellä hänen oma ylpeytensä, myöntää itselleen, että oli tehnyt väärin, paljon väärin, ja sitten mennä julkiseen paikkaan etsimään anteeksiantoa? Kuinka paljon hänen täytyi painia hänen omantuntonsa kanssa, kuten Jaakob paini enkelin kanssa, ennen kuin oli valmis menemään Herransa luokse nöyrtymään ja pyytämään anteeksi? Silloinkaan hän ei uskaltanut katsoa Jeesusta silmiin, vain asettui ”Jeesuksen taakse tämän jalkojen luo”. Hän ei edes pystynyt pyytämään anteeksi sanoilla. Sanoja ei kuitenkaan tarvittu, Jeesus tiesi kaiken hänestä - ilmeisesti koko kylä tiesi myös hänestä - ja naisen itkeminen Jeesuksen jalkojen ääressä riitti selvänä katumuksen merkkinä ja anteeksipyyntönä.

Syntinen nainen ymmärsi Simon-fariseusta paljon paremmin, että ylpeys oli väärin. Hän oli selvästi tietoinen syntisyydestään ja nöyrtyi täysin muiden edessä. Hän muistuttaa publikaania Jeesuksen kertomassa vertauksessa, jonka rukous temppelissä on nöyrä, tuskainen anteeksipyyntö synneistään. Hänkään ei uskaltanut katsoa ylös. Jeesuskin tiesi jotakin nöyrtymisestä: hänen koko elämänsä maan päällä oli jatkuvaa nöyrtymistä siihen, että hän eläisi ihmiselämän kaikkine ihmisheikkouksineen - paitsi synti - ihmisten keskuudessa, toisilta toki rakastettuna, toisilta halveksittuna, jopa vihattuna.

Toivon, että Jeesuksen sanojen jälkeen Simon-fariseuskin tuli katumukseen, mutta Luukas ei kerro meille enempää hänestä. Katumuksen hedelmät ovat ilmiselviä. Itkettyään nainen suuteli Jeesuksen jalkoja ja voiteli niitä tuoksuöljyllä. Eli teki rakkauden teon. Katumukseen tuleminen on vapauttava: iso taakkaa putoaa harteiltamme, syyllisyyden tunto häviää, ja sen paikalle tulee aito halu tehdä hyvää. Ihminen ei jää enää jumiin, kieriskellen menneisyydessä, vaan saa uutta puhtia, uutta energiaa tehdä hyvää, toimia rakkauden kaksoiskäskyn mukaan.

Nyt on paastonaika. On aika pohtia asioita omasta uskostamme: syntisyytemme, riippuvuutemme Jumalan armosta, ja siitä, että me kelpaamme kyllä Jumalalle, mutta hänen ehdoin, ei meidän. Ei jäädä kuitenkaan pohtimaan liian kauan. On ihmisiä, lähimmäisiä, jotka tarvitsevat meidän apuamme, meidän rakkautemme. Aamen.

Ota yhteyttä

pappi
PL 134
04201 Kerava

Multicultural work. Katupappilan Olohuoneen koordinaattori.