Kristiina Nymanin saarna 6.1.2022

Evankeliumi


Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä. He kysyivät: »Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme.» Kuullessaan tästä kuningas Herodes pelästyi, ja hänen kanssaan koko Jerusalem. Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat ja tiedusteli heiltä, missä messiaan oli määrä syntyä. »Juudean Betlehemissä», he vastasivat, »sillä näin on ilmoitettu profeetan kirjassa:
– Sinä, Juudan Betlehem,
et ole suinkaan vähäisin heimosi valtiaista,
sillä sinusta lähtee hallitsija,
joka on kaitseva kansaani Israelia.»

Silloin Herodes kutsui salaa tietäjät luokseen ja otti heiltä juurta jaksain selville, milloin tähti oli tullut näkyviin. Sitten hän lähetti heidät Betlehemiin. »Menkää sinne», hän sanoi, »ja ottakaa asiasta tarkka selko. Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa minulle, jotta minäkin voisin tulla kumartamaan häntä.» Kuninkaan sanat kuultuaan tietäjät lähtivät matkaan, ja tähti, jonka he olivat nähneet nousevan taivaalle, kulki heidän edellään. 

Kun tähti tuli sen paikan yläpuolelle, missä lapsi oli, se pysähtyi siihen. Miehet näkivät tähden, ja heidät valtasi suuri ilo. He menivät taloon ja näkivät lapsen ja hänen äitinsä Marian. Silloin he maahan heittäytyen kumarsivat lasta, avasivat arkkunsa ja antoivat hänelle kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa.
Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta Herodeksen luo, ja niin he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa.

Saarna

Elämässämme on monenlaisia taitekohtia. On aika ennen jotain mullistavaa tapahtumaa, ja aika sen jälkeen. On aika olla opiskelijana, ja aika työpaikan saamisen jälkeen. On aika ennen koronapandemiaa, ja tulee olemaan aika sen jälkeen. Taitekohdat elämässä saavat miettimään, mitä jää taakse ja mitä uutta on edessä.

Loppiaisen evankeliumissa on aika ennen Vapahtajan syntymää ja aika sen jälkeen. Itämaan tietäjät saavat olla todistamassa kokonaan uuden aikakauden alkamista. Ihmeellisen kirkas tähti syttyy loistamaan taivaalla. Se on merkkinä uuden kuninkaan synnystä. Tietäjät ovat vieraiden kansojen edustajia. Silti he saavat kunnian löytää juutalaisten kuninkaan. Matteuksen evankeliumin alussa nämä muiden uskontojen edustajat kumartavat Jeesusta. Evankeliumin lopussa aikuinen Jeesus antaa seuraajilleen tehtävän tehdä kaikki kansat opetuslapsikseen. Koko Matteuksen evankeliumin viesti on: Joulun sanoma kuuluu kaikille kansoille. Jumalan armo ja rakkaus on tarkoitettu jokaiselle tähän maailmaan syntyneelle.

Joulun sanoma kuuluu myös kaikille keravalaisille. Tervetuloa viestinviejien joukkoon, te Keravan seurakunnan uusimmat työntekijät: Helena, Katariina, Pasi, Tiia ja Veera! Tänään teidät siunataan tehtäviinne. Olette tärkeä osa sitä joukkoa, joka vie eteenpäin ilosanomaa Vapahtajasta Keravalla oman työnne kautta. Me kaikki seurakunnan jäsenet ja työntekijät yhdessä olemme kuin itämaan tietäjät: meillä on yhteinen tehtävä osoittaa kunnioitusta Herralle oman työmme ja toimintamme kautta. 

Itämaan tietäjät osoittivat kunnioituksensa tuomalla kalliita lahjoja seimessä nukkuvalle Kuninkaalle. Mitä sinä tahtoisit antaa lahjaksi vastasyntyneelle Vapahtajalle? Tahtoisitko ehkä lahjoittaa hänelle lämpimän peiton tai mukavan pinnasängyn? Vai tulisitko tyhjin käsin kuten paimenet tekivät?

Evankeliumissa Luukkaan mukaan kerrotaan, miten paimenet palasivat seimen ääreltä omaan arkeensa ylistäen ja kiittäen Jumalaa. Evankelista Matteus kirjoittaa, että suuri ilo valtasi tietäjät, kun he löysivät lapsen luo. Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta kuningas Herodeksen palatsiin, ja niin he palasivat toista tietä omaan maahansa. 

Tietäjät ja paimenet saavat minut pohtimaan miten maailman Vapahtajaa sopii lähestyä. Onko minulla mitään sellaista, mitä hän oikeasti tarvitsee? Olenko itsekäs, jos tulen tyhjin käsin ja olen itse tarvitseva?

Vastausta etsiessäni mieleeni tulevat sanat, joilla meitä kutsutaan usein ehtoolliselle. Jeesuksen sanat, jotka on tallennettu Matteuksen evankeliumiin (11:28): ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” Meitä kutsutaan Vapahtajan luo eikä mitään ehtoja aseteta. Aivan kuin Jeesus sanoisi: ei ole väliä kuka olet tai minkä tähden tulet, pääasia on, että tulet! 

Jokin kaipaus itse kutakin meistä pitää liikkeellä kohti erilaisia päämääriä. Ei ole yhtään noloa tunnustaa tarvitsevansa rakkautta ja hyväksyntää, kaipaavansa yhteyttä tai läheisyyttä. Se on vain inhimillistä, ja parhaimmillaan sen myöntäminen saa meidät näkemään vierellämme samanlaisen, tarvitsevan ihminen. 

Jumala syntyi heikoksi ja avuttomaksi vauvaksi juuri sen tähden, että me uskallamme myöntää heikkouden, avuttomuuden, erehtyvyyden ja tarvitsevuuden itsessämme. 
Jumalan rakastava vastaus tarvitsevuuteemme on Vapahtaja, Jeesus Kristus. Ihmisen inhimillisen puolen kokeneena ja nähneenä Jeesus tuntee meidät ja kaipuumme. Jeesus kutsuu meitä luokseen - yhteyteen, joka antaa meille kaiken, mitä tarvitsemme. 

On täysin ok tulla Jeesuksen luo tyhjin käsin kuten paimenet. Kun me tulemme tyhjin käsin, meillä ei ole Herran edessä mitään, millä osoittaisimme erinomaisuutemme tai millä koettaisimme saada hänen hyväksyntänsä. Lahjojen sijasta meillä on vain pyyntö Jeesukselle: puhdista minut kaikesta siitä, mikä estää sinun valoasi loistamasta myös minun kauttani. 

Mitä se voisi tarkoittaa Keravalla vuonna 2022, että Kristus on valo kaikille maailman kansoille? Ja se, että Kristuksen valo voi loistaa meidän kauttamme?
Ajattelen, että ainakin se tarkoittaa oman kutsumuksensa arvostamista. Mikä tahansa palkkatyö tai vapaaehtoistoimi voi olla kutsumustehtävä. Kuten moni teistä oman kokemuksensa perusteella tietää, Jumala johdattaa meitä erilaisiin tehtäviin elämämme aikana. Tärkeintä on luottaa siihen, että Jumala siunaa meitä, kun tahdomme palvella häntä tekemällä työmme muiden parhaaksi. 

Pohditaan vielä toisesta näkökulmasta sitä, miten maailman Vapahtajaa sopii lähestyä. Onko meillä jotakin sellaista, mitä Jeesus tarvitsee? Kyllä ja ei. Jeesuksen luo tuleminen tyhjin käsin merkitsee yksinkertaistettuna sitä, että me uskomme elämämme Jumalan käsiin ja luotamme hänen antavan kaiken, mitä tarvitsemme. Hän ohjaa meitä esimerkiksi opiskelemaan tai muutoin kartuttamaan taitojamme ja tietojamme. Jonain onnellisena päivänä huomaamme omaavamme vaikka mitä taitoja ja lahjoja, joilla voimme palvella yhteisöä, jossa työskentelemme tai toimimme vapaaehtoisina. Tämä herättää kiitollisuutta ja tahtoa ylistää Jumalaa. Ja kyllä, Jumala tarvitsee meidän käsiämme ja jalkojamme, luovuuttamme ja ahkeruuttamme toteuttaakseen hyvää tahtoaan keskuudessamme.

On yhtä arvokasta palvella Herraa omilla kotikulmilla kuin kauempana maailmalla. Jos itse jäämme kotimaahan, meidän tehtäväämme on tukea niitä, joita Jumala on johdattanut vieraille maille lähetystyöhön. Jokapäiväistä riisiannostaan keittävä kaukaisen maan köyhä tarvitsee Kristusta valokseen yhtä paljon kuin länsimaalainen, jolta ei puutu mitään paitsi evankeliumi – ja sen myötä kaikki. 

On joulun aika, ja aika joulun jälkeen. Loppiaiseen päättyy joulun aika. On siis aika lähteä seimen ääreltä arkeen aivan kuten paimenet ja tietäjät. Arvaan, että he muistivat elämänsä jokaisena päivänä Joulun tähden ja enkelin ilosanoman. Jumalan armo ja rakkaus on tarkoitettu jokaiselle tähän maailmaan syntyneelle.

Ota yhteyttä

pappi, virkavapaalla 2023-2024

Kappalainen, diakonia- ja yhteiskunnallinen työ.

Yhdessä saamme aikaan niin paljon enemmän kuin kukaan yksin!

Tykkään suunnitella ja toteuttaa asioita yhdessä toisten kanssa. Se on innostavaa ja luovaa: aina syntyy jotain uutta.

Ihmisten kohtaaminen ja palveleminen niin ilossa kuin elämänkriiseissä on työni ydintä. Yhteiskunnallisen työn pappina saan olla palvelemassa myös yrittäjiä ja yhdistyksiä.

Työnohjaajana tuen yksilöiden ja ryhmien ammatillista kasvua, jaksamista ja työhyvinvointia. Yhteisvastuukeräyspäällikkönä toimin yhteistyössä työkavereiden, seurakuntalaisten ja keravalaisten yhdistysten kanssa apua tarvitsevien hyväksi.

Vapaa-ajalla tykkään liikkua ja lukea. Budolajit ovat lähellä sydäntä ja hyvä kirja on minulle kuin matka toiseen maailmaan.