Markus Tirrasen saarna 31.5.2020

Halleluja 

Jeesus sanoi: 
    ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. 
    En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.” 

Halleluja 

 

Ihmiset kuin mantraa sitä toistelee 

Entä jos sen voima niin vain vähenee 

En sitä suurta sanaa tahtois kuluttaa 

Enkä sanoo ääneen en ees kirjoittaa 

Näin lauletaan maailman puhutuimmasta aiheesta, rakkaudesta. Siitä puhumme tänäänkin, helluntaina. Teemme tämän siksi, että Jeesuksen sanat evankeliumissa käsittelevät melko vahvasti rakkautta. Tulemme ymmärtämään, että usko, rakkaus ja Pyhä Henki kuuluvat yhteen. 

Teksti on osa Jeesuksen jäähyväispuhetta oppilailleen. Hän antaa ohjeita ja neuvoja tulevaisuuden varalle. 

Ennen helluntain evankeliumitekstiä Jeesus puhui uskon merkityksestä. Ja heti tämän tekstin jälkeen hän korostaa rakkautta. Emme voi puhua uskosta ilman rakkautta, eikä rakkaus tule ymmärrettäväksi ilman uskoa Jumalaan. Usein kuuleekin sanottavan, että usko ilman tekoja on puutteellista, jopa kuollutta uskoa.  

Siksi Jeesus korostaa, että teot ovat rakkauden ilmenemismuoto.  

Ihminen osaa puhua, laulaa ja runoilla rakkaudesta. Rakkaus on historian puhutuin aihe! Kuka keksi rakkauden? Meidän ei täydy tyytyä vastaukseen ”joku”, vaan rakkauden keksijä on itse täydellinen rakkaus, Jumala. 

Rakkaus on kaikista suurin asia elämässä. Muutoin rikas suomen kieli on siitä köyhä, että meillä on vain yksi termi, rakkaus, kuvaamaan tuota ihmeellistä salaisuutta. 

Rakkaudessa on kuitenkin monta vivahdetta.  Seuraavat kolme kreikankielistä sanaa rakkaudesta kuvaavat kukin rakkauden eri puolia. eros, filia ja agape. 

Ihmiselle helpoin rakastamisen muoto on rakkautta, josta käytetään ilmausta eros. Se on haluavaa rakkautta. Intohimoa, halua valloittaa ja saada nautintoa itselleen. Ihastumisen taustalla vaikuttaa eros- rakkaus, joka on usein kovin levoton. Kun eros saa haluamansa, se tyytyy hetkeksi, kunnes etsii jälleen uutta halun kohdetta. Parisuhteessa tämä voidaan sanoittaa tunteiden loppumisena, erilleen kasvamisena tai tylsänä arkena. Eros-rakkaus ei yksinään ole kovin hyvä kuva rakkaudesta, mutta väheksyä tätä rakkautta ei saa, sekin on Jumalan lahjaa. 

Filia puolestaan on ns. ystävärakkautta. Se on läsnäolon rakkautta, yhteyttä ja iloa toisesta ihmisestä. ”Kiitos, että olet. Iloitsen sinusta tuollaisena.” Kun ajattelet arvostavasti ja lämpimästi toisesta seurakuntalaisesta, naapurista tai tuttavastasi, koet filia-rakkautta. Tätä rakkautta kannattaa vaalia, koska se luo yhteyttä ihmisten kesken paljon syvemmällä tavalla, kuin mihin ailahteleva eros-rakkaus koskaan kykenee. Puhuessamme toisistamme sisarina ja veljinä, käytämme filia- rakkaudelle sopivia sanoja. Ystävärakkaus on jaloa ja kaunista. 

Ja sitten on se korkein taso, rakkauden jumalallisin muoto ja huipentuma, agape- rakkaus. Se on toisten olemassaolon sallimista ja hyväksymistä sellaisenaan. Hyvä esimerkki on vanhemman ja lapsen välinen suhde. Vanhempi hyväksyy lapsensa sellaisenaan, antaa hänelle rakkautta ilman vaatimuksia ja on valmis luopumaan omastaan lapsensa hyväksi. Agape ei odota vastarakkautta tai vastalahjaa. Altruismi on sukua agape- rakkaudelle. Rakkaus, joka ei vaadi tai aseta ehtoja. Agape on jumalallista rakkautta. 

Yhtymäkohta Kristukseen on selvä. Ristinkuolema oli agape rakkauden huipentuma ihmistä kohtaan. Jumalan lahja, johon ei sisälly minkäänlaista vastavuoroisuuden ehtoa. Risti on agapen symboli. Lähimmäisenrakkaus on kutsu agape rakkauden palvelukseen. 

Lyhyenä tiivistyksenä kolmesta rakkaudesta seuraavat lausahdukset: 

Eros sanoo: ”Haluan sinut!” Eros osaa vain nauttia tai kärsiä. 

Filia sanoo: ” Kiitos, kun olet olemassa, iloitsen sinusta!”. Filia osaa nauttia ja jakaa. 

Agape sanoo: ”Saat olla oma itsesi, en vaadi sinulta mitään.” Agape hyväksyy, suojelee ja antaa tilaa kasvaa. 

Ihmisen on hyvä tutkiskella itseään. Sitä, miten minä ihmisenä elän rakkauden vaatimuksen mukaisesti. Vai elänkö laisinkaan? Miksi kristitytkin ovat niin usein valmiit katsomaan penseästi toisen puoleen tai lyömään toista alas sanoilla, jotka oikeutetaan uskon tai Raamatun nimessä? 

Kristinuskon ytimessä on uskon ja rakkauden läheinen suhde. Tästä meitä muistutetaan hyvin usein saarnoissa, virsissä, rukouksissa ja hartauspuheissa. Kristus kysyy ihmiseltä kysymyksen: Rakastatko sanoissa vai teoissa?  

Miten rakkaus ja Pyhä Henki liittyvät toisiinsa? Tämän päivän evankeliumissa kuvattiin Pyhää Henkeä sanalla puolustaja. Puolustaminen on suurta rakkautta! Ajattele, miltä tuntuu silloin, kun joku seisoo rinnallasi ja puolustaa sinua? 

Sinulle saattaa olla hyvin tuttu arkkikertomus sankarista tai puolustajasta, joka asettuu heikomman puolelle, antaa itsensä alttiiksi vaaralle ja kohtaa ylivoimaisen esteen. Elokuvat ja tarinat ovat näitä pullollaan. Omat ensimmäiset mielikuvani nousevat lapsuudesta ja taloyhtiön pihaleikeistä. Joukko leikkiviä lapsia ajautui välillä riitatilanteeseen. Toisinaan pihapiiriin saapui se toisen taloyhtiön kiusaava poikaporukka, joista yksi oli kaiken lisäksi melko vahva fyysisesti. Hänellä oli tapa haastaa riitaa, tulla kiusaamaan ja häiritsemään leikkejä. Vaikeaahan siinä oli olla, kun kiusaajalla oli koon puolesta ylivoimaa. 

Silloin tarvittiin puolustajaa, joka seisoisi pienempien lasten vierellä ja tekisi kaikkensa, että he saisivat leikkiä rauhassa. Usein tällainen puolustaja löytyi jonkun isoveljestä. Hän huomasi tilanteen ja tuli puolustamaan. Miten mahtavaa oli kokea, kun naapurin Mika tai Olli päätti näyttää kiusaaville toisen taloyhtiön pojille, ettei tällainen peli vetele. Mikasta tai Ollista tuli minulle sankari. He olivat puolustajia ja heitä kunnioitettiin. 

Kokemus siitä, että joku on vierellä rohkeasti ja puolustaa, on vaikuttava. Jokainen ihminen tarvitsee puolustajaa. Elämän rauhaa ei aina uhkaa toisen taloyhtiön pojat, vaan monenlaiset uhat, joiden edessä jokainen kokee pelkoa. 

Taloyhtiön piha on ihmisen elämä. Sen rauhaa ja seesteisyyttä koetellaan ihmissuhdeongelmin, taloudellisin vaikeuksin tai terveyttä ja hyvinvointia uhaten. Hyökkäys tulee toisen ihmisen muodossa tai ilmiöiden kautta, joille emme voi mitään. Silloin tarvitaan puolustajaa.  

Jeesus lupasi oppilailleen puolustajan, Pyhän hengen. Hän vakuutti, etteivät oppilaat koskaan jäisi yksin. Heistä ei tule orpoja, vaan Henki on heidän kanssaan. Kaste tekee orvosta Jumalan lapsen. Tämä on suurta agape rakkautta ihmistä kohtaan. Ihmisorvoista tulee Jumalan perhejäseniä. Siksi mekin saamme sanoa toisiamme sisariksi ja veljiksi. 

Lopuksi hiljennymme rukoukseen Huub Oosterhuisin sanoin. Hänen käsialaansa on rukous, jonka äärelle hiljennyin itse tämän viikon alkupuolella. Rukous on mitä oivallisin helluntaina, kun rukoilemme, saavu Pyhä Henki, rohkaise ja lohduta meitä. Auta kasvamaan kristittynä, auta rakastamaan. Rukoile kanssani: 

Herra, mitä ikinä me teemme tai jätämme tekemättä, sinä löydät siitä kaikesta armahtamisen aihetta. Sinä et vetoa oikeuteesi, sinä vapautat meidät, sinä otat meidät vastaan – sillä kaikki on mahdollista sinulle. Anna meille Hengen voimaa seurataksemme sinua, tee meidät armahtaviksi toisiamme kohtaan. Silloin maailma saa kokea, kuka sinä olet: pelkkää rakkautta, meidän Isämme, Herra. Aamen. 

Markus Tirranen Keravan kirkon alttarin edessä.
kirkkoherra
PL 134
04201 Kerava

Olen ollut Keravan seurakunnan pappi vuodesta 2007.

Tällä hetkellä toimin kirkkoherrana. Johtamistapaani kuvailen sanalla palveleva johtajuus.

Ihmisenä minua kuuvaavat sanat määrätietoinen, vakaa, energinen ja vakuuttava.


Vapaa-aikani annan perheelle, harrastuksille ja ystäville. Jokapäiväisen liikunnan avulla pysyn kunnossa ja jaksan työelämässä virkeänä.


Mottoni on positiivareilta lainattu: "Asenne ratkaisee. Aina!"