Joulu sivulauseessa

Samuli Koivurannan saarna jouluyönä 24.12.2022
(Luuk. 2: 1-14) 

Siihen aikaan, näihin aikoihin on tapahtunut suuria: Siihen aikaan presidentti Vladimir Putin määräsi, että Venäjän armeijan oli hyökättävä Ukrainaan. Siihen aikaan presidentti Xi Jinping antoi luvan, että maailmalle sai kertoa koronavirustartunnoista. Siihen aikaan emiiri Tamim bin Hamad Al Thani isännöi jalkapallon MM-kisoja, joissa Argentiina voitti maailmanmestaruuden ja Lionel Messi sai juhlaviittansa. Siihen aikaan presidentti Donald Trump ilmoitti, että vaalit oli varastettu ja että kannattajien pitäisi ilmaista suuttumuksensa kongressille. Siihen aikaan pääsihteeri Antonio Guterrez ilmaisi pettymyksensä kansainvälisen ilmastosopimuksen riittämättömyydestä. Olisivatko vaikkapa nämä sellaisia viimeaikojen ja viime vuosien lauseita, jotka löytyvät tulevaisuuden historian kirjojen pääotsikoista?  

Myös tuttu jouluevankeliumi liittyy tähän historiankirjoituksen perinteeseen ja kertoo historian käännekohdasta, suuresta maailman mullistaneesta tapahtumasta. Se kertoo, että Keisari Augustus määräsi maailman kaikkia ihmisiä koskevasta verotuksesta. Syyrian alueellakin laadittiin veroluettelo ja sen vuoksi galilealainen Joosef joutui tekemään veroilmoituksensa Betlehemissä. Tässä on joulun evankeliumin päälause. 

Vasta myöhemmin kerrotaan sekin seikka, että Joosefin mukana matkalla oli Maria-niminen nainen, joka oli luvattu Joosefin puolisoksi. kerrotaan sekin, että hän sattui olemaan raskaana. Lopulta käy myös ilmi, että hän oli viimeisillään raskaana ja että tilanne oli hankala senkin takia, että missään ei otettu vastaan ulkopaikkakuntalaista synnyttäjää. Kuulemme myös sen, että synnytys tapahtuu viimein luonnon keskellä, eläinsuojassa. Tässä on joulun evankeliumin sivulause. 

Olemme tottuneet siihen, että kirjoissa tärkein asia ilmaistaan yleensä ensin ja pääalauseissa. Myöhemmin ja sivulauseissa tulevat vähemmän tärkeät, alisteiset asiat, sellaiset asiat, jotka määrittävät päälausetta. Pääasiat ja päälauseet toimivat itsenäisesti, mutta sivulauseet tarvitsevat vierelleen päälauseen, jotta ne tulevat ymmärrettäväksi. 

Usein päälauseet hallitsevat mielikuvia niin paljon, että sivulauseet ja sivuotsikot uhkaavat jäädä varjoon, vähemmälle huomiolle. Kun yksinvaltainen johtaja määrää ja hallitsee, saavat sodassa kuolevat ja haavoittuvat sekä energia- ja ruokakriisistä kärsivät jäädä sivuasioiksi, välttämättömiksi pahoiksi. Kun salaillaan ja piilotellaan tosiasioita, joutuvat lukemattomat ihmiset kärsimään ja kuolemaan. Kun asioista sovitaan rahan ja vallan avulla, kätkeytyy loistavien kulissien taakse ihmiskauppa ja räikeä epätasa-arvo. Kun päämääränä on vain itsekäs vallankäyttö ja oma etu, viitataan demokratialle kintaalla. Kun irtaannutaan yhteisistä sopimuksista, joutuvat seurauksista kärsimään niin ihmiset kuin ympäristökin. 

Joulun sanoma toimii eri tavalla kuin totutut rakenteemme. Joulun pääsanoma kerrotaan sivuasiana, sivulauseessa. Marian kantama lapsi syntyy vasta sivulauseessa.  

Joku voi ajatella, että onpa naiivia. Eikö ainoa toimiva kultainen sääntö ole se, että se jolla, on kulta, päättää säännöt? Näin ajattelee ihminen.  

Sen sijaan Jumalan ajattelu toimii päinvastoin. Evankeliumin mukaan joulun valo loistaa ennen kaikkea varjossa ja pimeydessä oleville, joulun valo loistaa sinulle. 

Siihen aikaan, yli 2000-vuotta sitten, sivulauseessa olivat niin nainen, lapsi kuin vaikkapa paimenet. Ei ole kauaa aikaa siitä, kun Marian sivuosaisuus ymmärrettiin ehkä vain jonkinlaisen nöyryyden osoituksena, normaalina asiana. Ei ole kauaa siitä, kun ajateltiin joidenkin ihmisarvon täytyvän vain yksinkertaisesti olla alempi kuin toisten. Ei ole kauaa siitä, kun ajateltiin, että osan ihmisistä täytyy tehdä työtä vailla mitään inhimillisiä työsopimuksia. Yhä tänä päivänä on helppo tunnistaa niin omasta elämästämme kuin yhteiskunnastamme ja koko maailmasta, kuinka hiljaisesti hyväksytään monta sellaista päälausetta, jotka jättävät alleen kärsiviä ja sorrettuja. 

Joulun evankeliumi, joulun ilosanoma on aina asettunut ja asettuu yhä tänä päivänä kaikkia epäoikeudenmukaisia rakenteitamme vastaan. Se ohjaa uudistamaan niin yhteiskuntaa kuin kunkin meistä omia vääristyneitä asenteitamme vastaan. Se kutsuu jokaista meitä viemään toivoa alisteisille, ilman omaa merkitystä oleville. 

Jouluaatto on tärkeä juhlapäivä, koska jouluyönä meille syntyy Pelastaja, Jeesus Kristus. Kristus syntyy sivulauseeseen, siis sinnekin, missä häntä ei osata odottaa. Hän ei synny pääasiana, mutta asettuu vastaan sellaisia pääasioita, jotka uhkaavat syrjäyttää meidät todellisesta elämästä ja rakkaudesta. Hän kutsuu meitä rakastamaan ja huomaamaan sivuun jäävät ja taistelemaan vääriä pääasioita vastaan. Kristus antaa meille elämäämme sen sisällön ja tarkoituksen, johon omat ajatuksemme ja lauseemme eivät kykene. Hän tekee sivuasiasta tärkeimmän. 

Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. 
Hän on Kristus, Herra.

Ota yhteyttä

pappi
PL 134
04201 Kerava

Rippikoulut

Olen seurakuntalainen ja pappi. Työssäni toimin normaalien papin tehtävien lisäksi rippikoulutyön kokonaisuudesta vastaavana pappina. Minua lähellä on monenlaisen seurakunnan yhteisesti toimittama yhteinen messu.

Perhe-elämä, liikunta ja musiikin harrastaminen pitävät jalat tarpeellisesti maan pinnalla.