Susanna Hellén-Valjakan saarna 14.8.2022


Luuk. 16:1–9
Nousemme kuulemaan evankeliumia Luukkaan mukaan luvusta 16
Halleluja
Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: ”Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: ’Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.’ Mies mietti: ’Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. - Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.’ Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. ’Paljonko olet velkaa isännälleni?’ hän kysyi ensimmäiseltä. ’Sata astiaa öljyä’, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.’ Sitten hän kysyi toiselta: ’Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä vastasi: ’Sata tynnyriä vehnää.’ Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.’”
    Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:
    ”Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.”
Halleluja


Tänään on itselleni hyvin merkityksellinen ja tunteikas päivä täällä Keravan kirkossa. Kirkossa, josta tuli monella tavoin vuosien varrella tärkeä ja tuttu minulle, tavallaan kotikirkko.  On jäähyväisten aika tälle seurakunnalle, jonka kappalainen olen ollut vuodesta 2004 saakka, liki 18 vuotta yhteensä. 18 vuotta on toisaalta pitkä aika, toisaalta lyhyt aika riippuen mistä perspektiivistä asiaa katsoo. Virassa samassa työpaikassa se on aika pitkä aika, mutta toisaalta kirkon 2000-vuotisen historian näkökulmasta lyhyt. Nuo vuodet ovat sisältäneet paljon erilaisia tehtäviä ja erilaisia työaloja, aurinkoisia ja sateisia päiviä, onnistumisia ja epäonnistumisia ja lukemattomia kohtaamisia eri ikäisten ihmisten kanssa. Nyt sitten on aika nostaa purjeet ja kulkea uusiin haasteisiin. 

Mutta menkäämme nyt päivän evankeliumiin. Se on hyvin haastava Raamatun teksti evankelista Luukkaalta ja pinnallisesti tulkiten jättää paljon kysymyksiä, joihin ei heti päätä löydy oikein helppoja vastauksia. Evankeliumi vie meidät tutkimaan erästä ovelaa ja häikäilemätöntä taloudenhoitajaa ja hänen toimintaansa. Se, mikä tekstissä tavallaan yllättää on, että tätä miestä Jeesus vielä kehuu, vaikka tuo evankeliumin taloudenhoitaja oli oikeasti hyvin röyhkeä mutta samalla itse asiassa rohkea ja nokkela. 

Yhdellä kuulemisella ei ehkä heti pääse evankeliumin tapahtumaan kiinni, niinpä haluan kerrata hieman kertomusta. Tilan isäntä ja omistaja saa tietää että hänen taloudenhoitajansa on toiminut vilpillisesti, koska on tuhlannut isäntänsä varoja. Tämä viekas taloudenhoitaja tulee sen tähden irtisanotuksi tehtävästään. Nopeasti taloudenhoitaja joutuu miettimään, miten saisi keploteltua itsensä tästä tilanteesta pois ja niinpä hän suunnittelee tavan voittaa tilanne itselle parhain päin. 

Jeesuksen kertomuksen isäntä on suurtilallinen, jolla on valtavat maaomaisuudet, mikä oli tavallista hänen aikanaan Israelissa. Suuri osa maista oli vuokraviljelijöillä ja vuokra maksettiin niillä tuotteilla, mitä tilat tuottavat esimerkiksi oliiviöljyllä. Tilan omistaja ei mitä ilmeisemmin ollut puuttunut vuokraviljelysten hallintaan vaan uskonut tehtävän väärämieliselle taloudenhoitajalle. Hän oli luottanut tuohon petolliseen mieheen, joka oli saanut paljon valtaa. Isäntä ehkä pääasiassa nautti varallisuudestaan, kun muut ihmiset hoisivat käytännön työt ja kirjanpidon.
Yhtenä päivänä isäntä saa tosiaan kuulla kuitenkin, että hänen taloudenhoitajansa on ollut petollinen. Henkilö, joka hoiti tilusten rahankeruuta, on käyttänyt luottamusasemaansa väärin. Ehkä hän oli ottanut omaisuutta omaan taskuunsa. Niinpä sen tähden isäntä kutsuu hänet puhutteluun.
Puhuttelu on sangen yksipuolinen. Vain isäntä puhuu. Ehkä taloudenhoitaja tietää, että todisteet häntä vastaan on sen verran ilmeiset, että hänellä ei ollut tilanteessa puolustettavaa. Hän on nyt menettämässä helpon tavan saada itselleen hyvä toimeentulo. 

Tee tili toimistasi, isäntä käskee.  Taloudenhoitaja saa määräyksen luovuttaa taloudenhoitoon kuuluvat asiakirjat. Samalla tuo mies menetti valtuutensa toimia ja tehdä kauppoja isäntänsä nimissä. Hänet oli erotettu, mutta tilikirjat oli vielä hänen hallussaan eivätkä velalliset tienneet vielä mitä on tapahtunut. Hänellä oli muutama tunti aikaa koota asiakirjat kasaan ja luovuttaa ne isännälle.

Ja tässä tilanteessa tuo viekas taloudenhoitaja päättää toimia radikaalisti. Ennen kuin tieto hänen erottamisesta levisi eteenpäin, hän kutsui velalliset yksitellen luokseen. Nyt velkakirjoja muutettiin ilman, että tavara tai raha vaihtoi omistajaa. Velkasummaa pienennettiin ja hämmästynyt velallinen allekirjoitti uuden pienemmän velan. Joku sai peräti puolet velastaan anteeksi. Monille velallisille se oli varmasti hyvä uutinen. Samalla erotettu taloudenhoitaja varmasti aiheutti sen, että velalliset jäivät kiitollisuudenvelkaan ja turvaisivat hänen tulevaisuutensa, kun hän oli jäämässä työttömäksi.
Evankeliumin kertomus päättyy tähän, mitä sitten tapahtui jää itse asiassa salaisuuden verhon taakse. Sitä emme saa tietää.  Mitä tapahtui, kun velalliset saivat suuria huojennuksia velkataakkaansa ja mitä tapahtui, kun isäntä sai tilikirjat käsiinsä ja huomasi tämän viimeisen huijauksen?
Viimeisen tempauksen jälkeen velalliset olivat sekä tilanhoitajalle, että hänen isännälleen varmasti kiitollisia tästä suuresta laupeudenteosta, joka heitä kohtasi. Varmastikin isännän maine kasvoi ja häntä ihailtiin ja hänen anteliaisuuttaan ylistettiin. Ja ehkä hän ei maineensa tähden uskaltaisi alkaa periä omia varojaan, jotta vuokraviljelijät eivät katkeruudessaan alkaisi kapinoimaan.

Jeesus kehuu taloudenhoitajan nokkeluutta ja kykyä selvitä hankalasta tilanteesta. Huomattava on, että hänen epärehellisyyttään Jeesus ei toki kehunut, ainoastaan hänen älykkyyttään. Jeesushan sanoi häntä selvästi tämän maailman lapseksi, ei Jumalan valtakunnan tai valon lapseksi. Ehkä kertomuksen taustalla oli jokin tunnettu tapahtuma ja kuulijat tiesivät tästä tapauksesta.

Mutta mikä logiikka Jeesuksen sanoilla on? Hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole. Tämä on haastava kohta sillä rahalla ei saa iankaikkista elämää. Kenelläkään ihmisellä ei myöskään ole valta ottaa toista ihmistä iäisiin majoihin eli taivaaseen. Se lupa on vain Jumalalla. Se tapahtuu vain Jumalan armosta. Sen tähden, että Jeesus-Vapahtajamme, meni kerran ristille ja kuoli meidän kaikkien suuren syntivelan tähden. Tuon syntivelan Herra maksoi täydestä hinnasta Golgatan ristillä ja avasi meille tien taivaaseen. 

Jeesus kehuu väärämielisen taloudenhoitajan toimintaa ja se on tässä Raamatun kohdassa jotakin, joka on eniten  pysäyttävää. Jospa kysymys on vain siitä, että Jeesus huomaa miehen toimissaan todella ylivertaisen ovelaksi ja toivoisi, että hänen seuraajansa, me kristityt olisimme myös hyvän tekemisessä ja evankeliumista todistamisessa samalla lailla tarmokkaita ja lahjakkaita.  Voisiko meillä hyvän tekemisessä ja evankeliumin levittämisessä olla tuollaista lähes yliluonnollista viisautta.

Tänään näin tällä erää viimeistä kertaa tässä kirkossa saarnatessa, ajattelen että niin yksilökristittyinä kuin seurakuntana meille on annettu tehtävä viedä evankeliumia sanoin ja laupeuden teoin siellä, missä toimimme ja elämme. Meidän tulee olla uskollisia Jumalan lahjojen hoitamisessa, kuten tämän pyhän kirkkovuoden teemakin sanoo. Siihen hyvä Jumalamme meille taitoa, tarmoja ja viisautta antakoon niin yksilökristittyinä kuin seurakuntana. Lähetyskäsky on käsky Herralta, ei vain kehotus. Samalla nyt tässä lähtömessussa haluan kiittää tätä seurakuntaa tästä ajasta, jonka olen saanut olla palvelemassa ja kiittää työkavereita. Paljon olen saanut teidän kanssa tehdä työtä ja oppia uutta. Hyvin paljon lahjakkuutta on teissä työkaverit ja seurakuntalaiset.  Monta muistoa kannan sydämessäni. Siksi haluan nyt toivottaa teille seurakunta ja työkaverit siunausta.
Rukoilemme: Herra kiitämme sinua, että annat meille tehtäviä. Auta meitä olemaan uskollisia ja viisaita tehtävissä, joita meille osoitat Valtakuntasi työssä. Aamen.

 

Messun jälkeen vietettiin lähtöjuhlaa seurakuntakeskuksessa. 
 

Susanna Hellen-Valjakka puhumassa lähtöjuhlassa seurakuntakeskuksessa.