Yhdessäolon iloa päiväkerhon kodinomaisessa ympäristössä

kuvia toiminnasta ja teksti

Huhtikuussa on aika hakea paikkaa syksyllä alkavista Keravan seurakunnan päiväkerhoryhmistä.

”On aina lämmin ja tervetullut olo. Ohjaajat ovat ihania ja aina iloisia ja jaksavat touhuta lasten kanssa.” Näin kertoi eräs vanhempi Keravan seurakunnan päiväkerhojen palautekyselyssä. Johtava varhaiskasvatuksenohjaaja Eija Listenmaa Keravan seurakunnasta kertoo, että vanhemmilta saadaan usein kiitosta juuri ryhmien kodinomaisesta ja lämpimästä tunnelmasta. ”Pienessä ryhmässä ja tutussa ympäristössä on helppo opetella ryhmässä toimimista, ja ohjaajilla on aikaa lapsen yksilölliseen huomioimiseen. Monelle aamupäivän kestävä päiväkerho voi olla myös pehmeä lasku päiväkodin arkeen.”

Kolmetuntisen kerhon aikana leikitään, liikutaan, askarrellaan, hiljennytään, solmitaan ystävyyssuhteita ja opetellaan toimimaan ryhmässä. Metsäretkillä lähimetsässä tarkastellaan kevään merkkejä ja ihastellaan syksyn värejä. Kalenterivuoden lisäksi myös kirkkovuoden kulku näkyy kerhojen lyhyissä hartaushetkissä.

Eija Listenmaa sanoo, että seurakunnan päiväkerhotoiminnassa tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua kristillisestä arvomaailmasta käsin. Jokaista lapsiryhmää ohjaa kaksi koulutettua lastenohjaajaa. Toiminnan perustana ovat valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja kirkon kasvatuksen linjaukset. ”Seurakunnan antama varhaiskasvatus on myös edullista. Kerhojen hinnat vaihtelevat ryhmän mukaan 30 eurosta 45 euroon lukukaudessa, eikä kerhopaikka vaikuta esimerkiksi Kerava-lisään tai muihin etuuksiin.”

Seurakuntien päiväkerhotoiminnalla on pitkät perinteet, sillä kirkon varhaiskasvatusta on tehty Suomessa jo yli 70 vuotta. Päiväkerhotoiminta perustettiin vuonna 1945 helpottamaan perheiden arkea tarjoamalla lapsille ryhmätoimintaa.

Hakuaika Keravan seurakunnan kerhoihin huhtikuussa

Keravan seurakunnan syksyllä 2022 alkaviin päiväkerhoihin ilmoittaudutaan 1.4.-30.4.2022 Keravan seurakunnan verkkosivuilla, Seurakunnan päiväkerhot on ensisijaisesti tarkoitettu 3–6-vuotiaille lapsille, mutta mahdollisuuksien mukaan myös kaksivuotiaille lapsille perustetaan omia kerhoryhmiä. Kerhot kokoontuvat aamupäivisin yhdestä kolmeen kertaa viikossa eri puolella Keravaa sijaitsevissa kerhotiloissa keskustassa seurakuntakeskuksessa (Papintie 6G), Kalevan seurakuntatalossa (Ritakatu 2), Savion kerhotilassa (Koivikontie 10) sekä Ahjon toimipisteessä (Ketjutie 3).

Lisätietoja

johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja Eija Listenmaa, p. 0400 378 083, eija.listenmaa@evl.fi.

Päiväkerhon verkkosivut

Ilmoittautuminen 1.4.2022 alkaen