Hyvää tekevä kirpputori

Keravan seurakunnan varhaiskasvatuksessa mietittiin, miten seurakunnan strategiasta nousevaa ekologisen ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden tavoitetta voitaisiin varhaiskasvatuksessa konkreettisesti edistää. Yhdeksi vastaukseksi ideoitiin keväinen kirpputori Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja Eija Listenmaa kertoo, että lauantaina 14.5. klo 10-15 Keravan seurakuntakeskuksessa ja piha-alueella järjestettävällä kirpputorilla myynnissä on muun muassa lasten huonekaluja, kirjoja, pelejä ja astioita sekä muuta sekalaista tavaraa. ”Käyttökelpoisia kalusteita, pelejä ja kirjoja on jäänyt ylimääräiseksi esimerkiksi silloin, kun kerhopisteitä on lakkautettu vuosien varrella. Halusimme kierrättää niitä ja ohjata tuoton hyvään tarkoitukseen.”

Samalla tarjotaan keravalaisille perheille mahdollisuutta kierrättää omia tavaroitaan. Kirpputorilta voi varata myyntipöydän 10 euron hintaan tai autopaikan viiden euron hintaan. Myös seurakunnan myyntipaikoista saamat tuotot (5/10 euroa) ohjataan Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Tapahtuman myyntipaikkavaraukset tehdään 27.4.-4.5. arkipäivisin klo 14-17 puhelimitse numerosta 0400 378 045.

Keravan seurakunnan varhaiskasvatuksessa oli selvää, että kirpputorin tuotot halutaan lahjoittaa Yhteisvastuukeräykselle. Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräys huomioi erityisesti koronasta kärsiviä lapsia ja nuoria, joille sodan herättämä huoli on kasvattanut henkistä kuormaa entisestään. ”Korona-aika on vienyt ihmisiltä voimia ja tarvitaan arjen apua lapsiperheille ja nuorille”, sanoo Eija Listenmaa.

”Korona on rajoittanut kohtaamisia, monella on ollut käytössään vähemmän verkostoja ja esimerkiksi isovanhempia ei ole voitu tavata normaalisti. Osa lapsista ei ole elänyt muuta kuin korona-aikaa ja jos on tullut vanhemmaksi pandemian aikana, osa jaetusta vanhemmuudesta esimerkiksi perhekerhoissa, on jäänyt toteutumatta. Myös etätyö ja –koulu ovat muuttaneet normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Konkreettisia asioita, joista pienet lapset ovat jääneet vaille, ovat esimerkiksi vieraampien aikuisten hymyt, jotka ovat jääneet kasvomaskin taakse.”

Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan ihmisiä Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Keräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun työn kautta kehittyvien maiden auttamiseen ja 40 prosenttia auttaa Suomessa. Suomeen jäävästä osuudesta puolet ohjataan Lasten ja nuorten keskukselle, joka kehittää muun muassa etsivän nuorisotyön Saapas-toimintaa tarjoten lisää turvallisia aikuisia nuorten arkeen. Toinen puoli jää keräävälle seurakunnalle lasten ja nuorten tukemiseksi tehtävään työhön.

”Keravan seurakuntaan jäävällä osuudella on tavoitteena käynnistää syksyllä Lasten ja nuorten keskuksen kehittämää Pikkuhelppi-palvelua, joka on maksutonta lapsiperheille koteihin kohdennettua tukea ja suunnattu erityisesti perheille, jotka toivovat pientä helpotusta kuormittavaan elämäntilanteeseen”, valottaa Eija Listenmaa. Lisää tietoa Yhteisvastuukeräyksestä löytyy verkosta: www.yhteisvastuu.fi Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seurakuntien verkkosivuilta löytyvät seurakuntien lahjoitusnumerot sekä tapahtumat Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaa Viikko lehdessä 27.4.2022

2022-04-29 07:43:00.0