Sankarihautausmaan muistolaatta paljastettiin

Sankarihautausmaan opas- ja muistolaatta.

Kaatuneiden muistopäivänä sunnuntaina 15. toukokuuta paljastettiin Keravan kirkon viereisellä sankarihautausmaalla uusi opas- ja muistolaatta. Laatassa kerrotaan perustiedot sankarihautausmaasta ja sen Pro Patria -muistomerkistä sekä keravalaisten sankarivainajien viimeisistä leposijoista.

Laatta paljastettiin messun jälkeen seppeleenlaskun yhteydessä. Seppeleen laskivat kirkkoherra Markus Tirranen ja Sotainvalidien veljesliiton Uudenmaan piirin Keravan seudun osasto ry:n sekä Keravan Sotaveteraanit ry:n edustajat. Tilaisuudessa puhui Keravan seurakunnan kirkkoherra emeritus Seppo Väätäinen:

- Sankarihautausmaa tuo lähellemme sotien raskaan muiston ja sen, mitä tuo uhri on merkinnyt. Sankarihautojen hiljainen sanoma, yli sukupolvien ulottuva hengellinen ja henkinen perintö on syntynyt yhteisistä kokemuksista ja koettelemuksista. On kestetty ja selvitty yhdessä. Tämä on myös Keravan sankarihautausmaan viesti, ja sille omistettu muistolaatta kertoo sen.

Suomessa yli 600 sankarihautausmaata, mutta useimmilta niiltä puuttuu perustiedot sisältävä opastaulu tai tietolaatta. Kaatuneiden Muistosäätiö on käynnistänyt hankkeen, jonka tavoitteena on opaslaattojen saaminen sankarihautausmaille vuoden 2022 aikana. Keravan seurakunnassa tämä haluttiin toteuttaa pikaisesti yhdessä paikallisten veteraani- ja perinneyhdistysten kanssa.

Kirkkoherra Markus Tirranen laski seppeleen yhdessä paikallisten järjestöjen kanssa. Kuva: Erkki Hanski.

Kirkkoherra emeritus Seppo Väätäinen piti puheen. Kuva: Erkki Hanski

2022-05-16 10:56:00.0