Tiekirkot avaavat ovensa kesäksi

Nuoria kesätyöntekijöitä pappi Krista Wedmanin kanssa

Nuoria kesätyöntekijöitä pappi Krista Wedmanin kanssa. Kuvasssa takarivissä Lyly Kokkonen, keskirivi vasemmalta oikealle: Caline Tumukunde, Eva Rautiainen, eturivi: Martta Manninen, Neea Finnilä ja Minea Kasanen.

”Nyt on hyvä mahdollisuus tulla tutustumaan tai vaikka vain hetkeksi istuskelemaan ja hiljentymään kotikaupungin kirkkoon sen rauhasta nauttien”, kannustaa Keravan seurakunnan pappi Krista Wedman keravalaisia. Vierailuun on oiva mahdollisuus, sillä Keravan kirkko toimii jälleen tänä kesänä Tiekirkkona. Sen ovet ovat avoinna vierailijoita varten 13.6. alkaen kahden kuukauden ajan jokaisena arkipäivänä klo 12-18 ja viikonloppuisin tilaisuuksien mukaan. Viikkomessua vietetään aukiolon päätteeksi heinä-elokuussa torstaisin klo 18.

”Kirkkojen avoimien ovien ajatus on meille tärkeä, sillä kirkkojen kulttuuriperintö kuuluu kaikkien nähtäväksi ja koettavaksi. Haluamme myös, että kynnys tulla kirkkoon on mahdollisimman matala. Samalla voimme Keravalla tarjota kesätyöpaikkoja nuorille, jotka työskentelevät Tiekirkossa päivystäjinä”, hän tiivistää. Kesätyöntekijät muun muassa ottavat tiekirkkovieraat vastaan ja esittelevät pyynnöstä kirkkoa, tekevät sisältöjä sosiaaliseen mediaan ja osallistuvat muihin kirkossa tehtäviin käytännön töihin. Osa heistä toimii myös sunnuntain messujen striimaajina.

Suomen ensimmäiset Tiekirkot avautuivat 1990-luvun alussa, jolloin avoinna oli muutama kirkko Pohjois-Suomessa. Saksasta lähtenyt idea avointen ovien kirkoista on vuosien varrella lähtenyt lentoon Suomessakin ja Tiekirkoista on muodostunut kesämatkailijoiden suosittuja tutustumiskohteita. Nykyisin mukana on yli 250 evankelisluterilaista ja ortodoksista kirkkoa ympäri Suomen. Mukana on niin keskiaikaisia kivikirkkoja kuin myöhempien vuosisatojen kirkkoarkkitehtuurin edustajia. Vuonna 1963 valmistunut Ahti Korhosen suunnittelema Keravan kirkko on tyyliltään modernia ja pelkistettyä kirkkoarkkitehtuuria. Kirkossa on jaossa opaslehtisiä, joissa on esitelty kirkon historiaa ja taideteoksia.

Keravan kirkon lisäksi Tiekirkkoja ovat lähialueella myös muun muassa Tuusulan kirkko, Sipoon vanha kirkko, Nurmijärven kirkko, Klaukkalan kirkko sekä Vantaan Pyhän Laurin kirkko. Kirkkopalvelujen tiekirkot.fi-sivustolta löytyvät kaikkien Tiekirkkojen aukioloajat, yhteystiedot, usein kysytyt kysymykset sekä muuta lisätietoa. Sivuston Google-pohjainen kartta ja reittihaku neuvovat tarkan sijainnin ja ajo-ohjeet perille. Teiden varsilla kulkua ohjaavat Tiekirkko-liikennemerkit.

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaa Viikko -lehdessä 4.6.2022.

2022-06-07 13:27:00.0