Hävikistä hyödyksi

Diakoniatyöntekijät Heidi Karuranta ja Tiina Railo yhdessä seurakunnan vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa.

Diakoniatyöntekijät Heidi Karuranta (toinen oikealta) ja Tiina Railo (toinen vasemmalta) yhdessä seurakunnan vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa.

Keravan seurakunta on liittynyt osaksi järvenpääläistä Yhdessä katettu-verkostoa. Diakoniatyö pilotoi lahjoitusruuan käyttöä, jossa kaupoista ja elintarviketuotannosta jäänyttä syömäkelpoista ruokaa saadaan tarjolle muun muassa avoimiin ja yhteisöllisiin ruokailuihin. Tavoitteena on laajentaa lahjoitusruuan hyötykäyttöä muuhunkin seurakunnan yhteisölliseen toimintaan.

Syksyisenä keskiviikkona Keravan seurakunnan Savion toimitilassa kuuluu iloinen puheensorina. Alkamassa on Arjen ruokaa -yhteisöruokailu noin 60 osallistujan voimin. Ruokailijat vastaanottavat taputuksin ja kiitoksin uutisen, että lounaan lisänä on tarjolla ensimmäistä kertaa myös lahjoitusruokaa, tällä kertaa leipää ja karjalanpiirakoita.

”Ruokailijoilta on saatu positiivista palautetta siitä, ettei syömäkelpoista ruokaa päädy jätteeksi, vaan yhteisöruokailuun saadaan lounaan oheen lisukkeita”, diakoniatyöntekijä Tiina Railo kertoo. Tällä hetkellä lahjoitusruoka on ruokaterminaalin tarjonnasta riippuen esimerkiksi leipää tai makeaa tarjottavaa, mutta tarkoitus on, että jatkossa lahjoitusruokaa voitaisiin hyödyntää myös seurakunnan keittiössä valmistettavassa keitossa tai laatikkoruuassa.

Diakoniatyöntekijä Heidi Karuranta kertoo, että yhteisöruokailusta hävikkiä ei juurikaan tule. ”Käytännössä ei jää mitään, sillä jäljelle jäävät lounasannokset myydään ruokailijoille mukaan.”

Lahjoitusruoan hyödyntämisen mahdollisuuksia selvitettiin seurakunnassa jo ennen koronapandemiaa, mutta yhteistyö mahdollistui seurakunnan ruokailujen käynnistyttyä koronarajoitusten poistuttua.

”Seurakunta haluaa kantaa ekologista vastuuta ja samalla tarjota ihmisille mahdollisuuden kohtaamiseen ja yhteisöllisyyteen. Lahjoitusruoka ei ole pelkästään ruokaa, vaan se tuo ihmiset yhteen. Yhdessä syöminen on tärkeää, sillä yksinäisyyttä on paljon”, Tiina Railo tiivistää.

Heidi Karuranta sanoo, että yhteisöruokailun kantava voima ovat sitoutuneet vapaaehtoistyöntekijät. ”He muun muassa kattavat pöydän, asettavat ruuan tarjolle, tiskaavat, seurustelevat ruokailijoiden kanssa ja kutsuvat ihmisiä syömään, henkilökohtainen kutsu on tärkeä. Moni vapaaehtoinen tuntee ruokailijoita omalta alueeltaan pitkältäkin ajalta, millä on iso merkitys.”

Yhdessä katettu -verkostoon kuuluu järjestöjä, seurakuntia sekä Järvenpään kaupunki ja Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä Keusote. Verkostolla on ruokaterminaali, johon varastoidaan keskitetysti lahjoitusruokaa.

Keravan seurakunnassa lahjoitusruokaa hyödynnetään muun muassa Arjen ruokaa -yhteisöruokailussa Savion toimitilassa (Koivikontie 10) keskiviikkoisin klo 11-13 sekä Lounasta yhdessä -ruokailuissa Keravan seurakuntakeskuksessa (Papintie 6) parillisten viikkojen tiistaisin klo 11.30-13. Lounaan hinta 2 euroa, lapsilta euron.

Kirjoitus on julkaistu Kirkonmäeltä-palstalla Keski-Uusimaa Viikko -lehdessä 5.10.2022

2022-10-05 08:49:07.0