Yhteisvastuukeräys pääsi koronakurimuksesta

yv-kirppis (560 x 315 px).png

Perheiden kirpputori seurakuntakeskuksella sai lapsiperheitä sankoin joukoin liikkeelle.

Kuluneen vuoden aikana olemme päässeet täydellä tarmolla toteuttamaan Yhteisvastuukeräystä Keravalla, sillä kokoontumisrajoitukset eivät ole estäneet keräyksen moninaisia toteutustapoja.

Vuoden 2022 Yhteisvastuukeräyksen teema on koronapandemian seurauksista kärsivien lasten ja nuorten auttaminen niin Suomessa kuin maailmallakin. Keravalla kerättiin lähes 16 500€ lasten ja nuorten hyväksi.

Kiitos kuuluu jokaiselle, joka on lahjoittanut YV-keräykseen tai antanut siihen aikaansa. Erityiskiitos niille lukuisille vapaaehtoisille, jotka ovat toimineet lipaskerääjinä, pitäneet konsertteja tai vaikkapa myyneet tavaroita kirppistapahtumassa. Lipaskeräysten tuotto on 9245€. ”Tämä on ollut ihan uskomaton kokemus; liikuttavinta on ollut, kun lapsi on nähnyt keräyslippaan ja tahtonut lahjoittaa, ja vanhempi on sitten antanut hänelle sitä varten kolikoita”, kertoo eräs ensimmäistä kertaa lipaskerääjänä toiminut mies.

Keravan YV-keräyksen konkari-vastuunkantajina ovat tänäkin vuonna toimineet Päivikki Kahranaho ja Kimmo Uhrman. Heidän lisäkseen tilaisuuksien ja tapahtumien suunnittelusta ja toteutuksesta ovat vastanneet YV-työryhmään kuuluvat seurakunnan työntekijät: Hanna Nikama, Airi Laurila (varahenkilönä Tiia Viirre), Heli Kaasalainen, Eija Listenmaa, Petra Teittinen, Maarit Paldanius ja keräyspäällikkönä Kristiina Nyman.

Vuoden 2022 keräysaika painottui kevätkaudelle ja kesän konfirmaatioihin. Koronarajoitusten väistyminen sai Keravan kirkon täyttymään yhä uudelleen konfirmoitavien nuorten läheisistä. Kaikissa konfirmaatioissa koottiin kolehti YV-keräyksen hyväksi kuin myös parina sunnuntaina aamujumalanpalveluksessa. Kolehtituotto oli yhteensä noin 3800€.

Monipuolisuus tapahtumissa on ollut tämän YV-keräysvuoden rikkaus. Jukka Pohjolan-Pirhosen lauluiltaa oli etukäteen kyselty ja odotettu. Se saatiin toteutettua juuri, kun rajoituksia alettiin purkaa. Tapahtuma kokosi paljon ihmisiä kirkkoon. Myös CorVantaan keväinen konsertti oli sisällöltään kaunis, ja konserttiin saavuttiin yli kuntarajojen.

Nuorten mukanaolo ja osallistuminen muiden auttamiseen on ollut ilahduttavaa. Kirkkokahveilla on nautittu rippikoulutalkoissa valmistettuja leivonnaisia. Ukrainan kriisin takia isoskoulutuksen YV-lipaskeräys vaihtui nopeasti Kirkon Ulkomaanavun Ukrainan hätäapukeräykseksi reagointina sodan alkamiseen.

Palmusunnuntaina pidettiin onnistuneet myyjäiset messun jälkeen. Kansainvälisillä kirkkokahveilla oli paljon väkeä kuulemassa siitä, miten diakoniaa toteutetaan ulkomailla. Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan lähimmäisiä myös kaukana.

Toukokuinen kirppistapahtuma seurakuntakeskuksella sai lapsiperheitä liikkeelle. Tilaisuudessa myytiin 200 kpl makkaroita, 80 kpl korvapuusteja ja riparilaisten leipomia keksejä sekä kalusteita, askartelutarvikkeita, pelejä ja leluja.

Vappuinen simanmyynti oli menestys; kaikkiaan 50 litraa simaa valmistettiin ja kaikki myytiin ennakkoon. Pullot hankittiin PackForcesta ja osa saatiin heiltä lahjoituksena.

Seurakunnan oma osuus eli 20% keräyksen tuotosta aiotaan käyttää lasten ja nuorten tukemiseen heidän omassa elinympäristössään. Se tarkoittaa esimerkiksi kotiin vietävää tukea. Tavoitteena on uuden moniammatillisen toimintamallin luominen diakoniseen perhetyöhön yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Jälleen on nähty, miten yhdessä saamme niin paljon enemmän aikaan kuin kukaan yksin. Lämmin kiitos yhteistyöstä jokaiselle Yhteisvastuukeräyksen hyväksi toimineelle!

Terveisin, Kristiina Nyman, vuoden 2022 Yhteisvastuukeräyspäällikkö Keravalla

2022-10-17 10:38:00.0