Kauneimmat Joululaulut kajahtavat jo 50. kerran

Kauneimmat_Joululaulut_2022_Facebook_Nepal_1200x628px.jpg

Kauneimmat Joululaulut kajahtavat ympäri Suomen vuonna 2022 jo 50. kerran. Suomen suurimmasta vuosittaisesta musiikkitapahtumasta on muodostunut jouluperinne, joka kerää vuosittain noin miljoona suomalaista kirkkoihin laulamaan.  Laulutilaisuudet kokoavat yhteen suomalaiset niin kylissä kuin kaupungeissa aina vauvasta vaariin. Perinteen voimasta kertoo myös se, että joululaulujen yhteislaulutapahtuma on levinnyt Suomen rajojen ulkopuolellekin ja Kauneimpia Joululauluja lauletaan noin 20 maassa. Kauneimmat Joululaulut vahvistaa yhteislauluperinnettä, joka on osa suomalaista kulttuuria ja seurakuntaelämää. Yhdessä laulaminen – tai vain osallistuminen kuulijana – kasvattaa elävää yhteisöllisyyttä.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudessa lauletaan joka vuodelle kootusta Kauneimmat Joululaulut -vihkosesta. Lauluvalikoima koostuu suomalaisia puhuttelevista ja joulun sanoman laaja-alaisuutta kunnioittavista teksteistä.  Kauneimmat Joululaulut -perinteeseen kuuluu olennaisesti se, että lauluvihkoon koottujen vanhojen tuttujen joululaulujen lisäksi siinä joka vuosi esitellään uusia joululauluja. Monet uudemmat laulut ovatkin vuosien varrella vakiinnuttaneet paikkansa osana suomalaista joululaulelmistoa. Lauluvihkon voi tilaisuuden jälkeen ottaa mukaan kotiin.

Kauneimmat Joululaulut on paitsi joulun ajan musiikkitapahtuma, myös yksi Suomen suurimmista hyväntekeväisyyskampanjoista. Kauneimmissa Joululauluissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuran työhön heikoimmassa asemassa olevien lasten aseman parantamiseksi. Normaalivuosina kampanjan vuosittainen keräystulos on ollut noin miljoona euroa. Kauneimmat Joululaulut -keräyksen avulla toimitaan köyhyyden poistamiseksi sekä ihmisarvoisen elämän ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Suomen Lähetysseura parantaa kehitysmaiden äitiysterveyttä ja lasten mahdollisuuksia ravintoon, puhtaaseen juomaveteen, turvaan ja koulutukseen sekä edistää vammaisten lasten erityisopetusta ja heidän oikeuksiensa toteutumista. Lisäksi kehitetään selviytymiskeinoja ilmastonmuutoksessa. Keräyksen tuotolla saadaan aikaan positiivista, pysyvää muutosta kehitysmaiden kaikkein köyhimpien ihmisten elinolosuhteissa.  Joululaulujen yhdistäminen hyvää tekevään ja yhteisölliseen musiikkitapahtumaan tekee Kauneimmista Joululauluista merkittävän, elinvoimaisen ja elämyksellisen musiikkitapahtuman, josta on 50 vuodessa muodostunut lähtemätön osa suomalaista jouluperinnettä.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet Keravan seurakunnassa 2022:

KESKIVIIKKONA 7.12 . Kauneimmat joululaulut klo 12.30 Savion toimi-tilassa. Lauletaan yhdessä yhteisöruokailun päätteeksi. Kanttori Katariina Kopsa.

PERJANTAINA 9.12 .Kauneimmat joululaulut klo 11 Katupappilan Olohuoneessa, kanttori Janne Kaksonen.

PERJANTAINA 16 .12 . Svengaavimmat joululaulut klo 19 kirkossa. Lauletaan yhdessä nuorten bändin säestyksellä.

LAUANTAINA 17.12.Kauneimmat Joululaulut -hetket klo 14 ja 16 Keravan Joulu -tapahtumassa Heikkilän kotiseutumuseolla. Kanttori Heli Kaasalainen.

SUNNUNTAINA 18 .12 . Kauneimmat joululaulut klo 16 kirkossa, erityisesti perheille. Kanttorit Heli Kaasalainen ja Katariina Kopsa sekä seurakunnan lapsikuoro.

SUNNUNTAINA 18 .12 . Kauneimmat joululaulutklo 18 kirkossa. Pappi Asta Koponen sekä kanttorit Heli Kaasalainen ja Katariina Kopsa sekä Koraalikuoro.

TIISTAINA 20.12 .Kauneimmat joululaulut klo 19 Kalevan seurakuntatalossa, pappi Kristiina Nyman ja kanttori Katariina Kopsa.

KESKIVIIKKONA 21.12 . Kauneimmat joululaulutklo 19 kirkossa, pappi Christopher Montgomery ja kanttori Janne Kaksonen.

PERJANTAINA 6 .1. 2023 Loppiaisen Kauneimmat klo 18 kirkossa, pappi Tuomas Niskanen ja kanttori Heli Kaasalainen.

2022-12-01 09:50:00.0