Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräyksellä autetaan nuoria väkivaltaisessa maailmassa

Sunnuntaina 5.2.2023 käynnistyvä Yhteisvastuukeräys kerää tänä vuonna varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn. Yli 70 vuoden ajan toiminut Yhteisvastuukeräys on yksi Suomen vanhimmista hyväntekeväisyyskeräyksistä.

Apua Suomeen ja maailman katastrofialueille

Keräystuotosta 40 prosenttia käytetään Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön. Puolet kotimaahan jäävästä keräystuotosta osoitetaan Aseman Lapset ry:lle koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen. Konkreettisesti keräysvarat käytetään pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen K-O-toiminnalla sekä katusovitteluun, jossa sovittelijoina toimivat nuorisotyön ammattilaiset. Kumpaankin menetelmää voidaan hyödyntää monisyisten konfliktien ratkomiseen. Toiminta on konkreetista puuttumista sekä ammattilaisten kouluttamista sovittelijoiksi ja väkivallan ehkäisyn osaajiksi.

ihmisiä kauppakeskuskessa, selin olevan aikuisen takin selässä teksti Aseman lapset.

Toinen puolikas Suomeen kohdistetuista keräystuotoista jää paikallisseurakunnille nuorten tukemiseksi tehtävään toimintaan. Keravan seurakunnan vuoden 2023 keräyksen oma osuus käytetään vuonna 2024 rippikouluikäluokan kiusaamisen ja väkivallan ehkäisyn teemojen käsittelyyn.

60 prosenttia keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastoon, josta tuetaan heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä. Tämänvuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti Kirkon Ulkomaanavun työ Keniassa, jossa katastrofirahaston avulla tuetaan nuorten koulunkäyntiä maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla.

nainen lapsineen.

Keräystä voi tukea eri tavoin

Oman seurakunnan Yhteisvastuukeräystä voi tukea monin eri tavoin. Lipaskerääjät ovat talven ja kevään aikana tuttu näky kaupungilla, mutta käteislahjotusten lisäksi keräykseen voi lahjoittaa MobilePayn (72585), verkkolahjoituksen tai tilisiirron kautta. Lisätietoja keräyksestä ja kaikki lahjoitusnumerot löytyvät sekä verkkosivuilta

Seurakunnat myös järjestävät talven ja kevään aikana Yhteisvastuukeräyksen hyväksi monenlaisia tapahtumia, joihin osallistumalla voi tukea keräystä. Yhteisvastuukeräyksen aloituspäivänä 5.2. Keravalla vietetään messua, jossa vapaaehtoiset Yhteisvastuukerääjät siunataan tehtäviinsä. Lisäksi talven ja kevään aikana järjestetään Keravan kirkossa esimerkiksi Yhteisvastuukonsertti 5.2., urkukonsertti 5.3. sekä Lauluilta 26.3. Lisäksi luvassa on muun muassa siman myyntiä ja Vapputapahtuma.  Ajantasaiset tiedot tapahtumista löytyvät tapahtumakalenterista.

Keräyspäällikkönä Keravalla toimii tänä vuonna diakoniatyöntekijä Hanna Nikama.

2023-01-27 13:52:00.0