Sirkusmarkkinoiden naurattavin teltta?

sirkusmarkkinat_THUMB.jpg

Pikkulapsiperheet kävivät ”pellen” ja ”leijonan” luona ottamassa pöllösiirtokuvat käteen, ja osa liikkeellä olevista tuli janon saattelemana vesipisteen luo. Monet seurakunnan teltalla pysähtyneet ottivat kantaa mainostaulussa olleisiin Seurakunnan Sirkusmarkkinateeseihin : 1. Jumalalla on huumorintajua, 2. Ilo on Hengen hedelmää - nautittavaksi tarkoitettu, 3. Ilo kasvaa jaettaessa ja 4. Siltä, joka osaa nauraa itselleen ei hupi lopu. Useimmat kertoivat voivansa allekirjoittaa tällaiset teesit. Eräs tuntemattomaksi jäänyt ohikulkija kommentoi: ”Todellakin tässä huonojen uutisten ajassa tarvitaan iloa, että olis jotain, mikä tois vastapainoa!”

"Kiva että on asut teeman mukaan"

Karoliina Ruuska ja Kirsi-Maaret Palviainen osuivat teltalle samaan aikaan. ”Kaikki tapahtumat, joissa voi tulla moikkaamaan ja juttelemaan, ovat kivoja. Oon monta kertaa nähnyt pappeja kävelykadulla juttelemassa ihmisten kanssa. Ne on ollu kai niitä pop up-juttuja.” Karoliina on juuri viime lukuvuonna käynyt isos- ja kerhonohjaajakoulutuksen, ja siitä merkkinä hänellä oli sattumalta päällään isospaita. Karoliina kertoo toimineensa isosena ensimmäistä kertaa tänä kesänä. Isosena toimiminen on innostanut Karoliinaa niin, että hän aloitti tänä syksynä kerhon ohjaajana seurakunnassa. ”Sen lisäksi käyn Pappilan Perjantaissa. Hienoa, että nuorille järjestetään niin paljon kaikkea!”

Kirsi-Maaret  kertoo osallistuvansa Keravalla järjestettäviin katutapahtumiin aina, kun on paikkakunnalla. ”Valkosipulin ystävänä tykkään ehkä eniten Valkosipulimarkkinoista.” Hän on tyytyväinen, että seurakunta on mukana myös markkinoilla: ”On kiva, että seurakunnalla on tapahtuman hengen mukainen teema ja asut sen mukaan.” Kirsi-Maaret pitää matalan kynnyksen kohtaamispaikoista: ”Älyttömän tärkeä paikka mulle on Katupappila. Mutta tärkein on kuitenkin messu.”

Pappi kertoi vitsin

Hellevi Kujala käy mielellään Keravalla järjestettävissä katutapahtumissa kohtaamassa ihmisiä ja etsimässä sellaisia tavaroita, joita tarvitsee. ”Tällä kertaa olen katselemassa löytyisikö reppu. Nyt on oikeastaan valinnan vaikeus, sillä olen löytänyt kaksi kivaa, joista toinen on käytännöllinen, mutta toisen ulkonäkö hivelee.”

Hellevin mielestä eri seurakuntien kuuluukin näkyä siellä, missä ihmiset ovat. ”Nyt tulee ensimmäisenä mieleen tää Sirkusmarkkinajuttu: tuutte leikkimielellä. Se on hyvä! Täällä tapaa ihmisiä monesta eri seurakunnasta. Oon saanut jutella heidän kanssaan myös uskosta, ja monesti kuulolla on ollut muita ihmisiä. Kenties he ovat tarvinneet juuri niitä sanoja.”

Pappi Kristiina Nyman kertoo Helleville vitsin lähetyssaarnaajan ja leijonan kohtaamisesta. Hellevi kiittää: ”Ihanaa, kun saa papin suusta kuulla niin hyvän vitsin, että saa kunnolla nauraa. Tämän vitsin aion itsekin opetella ja kertoa eteenpäin!”

Syntyperäiselle keravalaiselle, Mauno Saleniukselle, katutapahtumissa käynti on perinne. ”Kiva käydä kattelemassa ja usein täällä näkee tuttuja.” Mauno antaa palautetta seurakunnan osallistumisesta: ”Seurakunnan teltalle on ollut helppo tulla. Vaatetuksella on oma merkityksensä. Jos seurakunnan työntekijät olisivat virkavaatteissa, voi olla, että olis vaikeampi lähestyä. Teeman mukainen pukeutuminen tai ihan tavalliset vaatteet tekevät rennomman tunnelman.” Mauno kertoo, että parin viime vuoden aikana on tullut tutustuttua seurakunnan toimintaan enemmän kuin vuosikymmeniin yhteensä. ”Nykyään tulee katsottua seurakunnan tapahtumat lehdestä.”

Kuvassa Hellevi Kujala tähyää pellen kanssa taivaalle: ”Vaikka aurinko meni pilveen, niin mainio syyskuun päivä markkinoille osui siitä huolimatta.”

Mon Sep 12 14:12:39 EEST 2016