Lisävihko veisataan kannesta kanteen

-Lisävihkossa on mukana monia tuttuja, kuten Amazing Grace, Suojelusenkeli ja Nousta sain aamuun. Kaikki veisattavat virret eivät siis ole aivan outoja, rohkaisee pastori Samuli Koivuranta.

Mukana on myös hengellisiä hittejä kuten Jaakko Löytyn Kahden maan kansalainen. Iso osa virsistä on kuitenkin uusia, kokeileviakin.

-On ollut kiinnostavaa nähdä, miten uudet virret on otettu käyttöön. Esimerkiksi  virsi 915 ”En tiedä miksi kirkonpenkkiin näin” on koskettanut monia tuoreeltaan. Se ei ehkä ensi kuulemalta ole helppo oppia, mutta mielestäni siinä on kyllä ainesta tulevaisuuden suosikiksi, Koivuranta arvelee.

Koivurannalla on lisävihkoon pienoinen kotikenttäetu: hän toimi lisävihkotyöryhmän sihteerinä.

-Lisävihkon tavoitteena oli, että siihen valitut virret olisivat mahdollisimman monikäyttöisiä. Siksi jaottelu on hieman erilainen kuin virsikirjassa, jossa moni virsi jää vähälle käytölle sen vuoksi, että se mielletään vain tiettyyn ajankohtaan tai tapahtumaan kuuluvaksi.

Seisten tai penkissä istuen

Maratonissa virsiä veisataan yhdessä. Säestyksestä vastaavat Keravan seurakunnan kanttori Eero Annala, Kannelmäen seurakunnan kanttori Sirkku Rintamäki sekä Sibelius-Akatemian kanttoriopiskelijat. Sibelius-Akatemiasta on mukana myös pieni kuoro tukemassa laulamista.

Virret lauletaan parinkymmenen virren seteissä, jonka jälkeen pidetään lyhyt tauko. Taukojen aikana voi paitsi jaloitella, myös nauttia pienestä tarjoilusta kirkon alasalissa. Ja mikäli ajatus usean tunnin istumisesta kauhistuttaa, voi virsiä mieluusti veisata myös seisten.

-Istuen laulaminen on lähinnä pohjoismaiden tapa. Muualla on tavallista, että puheet kuunnellaan istuen, mutta laulun alkaessa noustaan seisomaan.  Useinhan kuuntelija istuu ja esiintyjä seisoo.  Jos veisaamme seisoen, se tekee myös meistä aktiivisia osallistujia. Seisoen ääni myös kulkee paremmin, Koivuranta vinkkaa.

Ei tätä kaikkialla tehdä

Maratonin arvellaan kestävän neljästä viiteen tuntia. Kaikki virret ja sävelmät lauletaan, mutta pitkistä virsistä saatetaan ottaa vain muutama säkeistö. Osallistua voi koko ajaksi tai osaksi aikaa. Tulla ja lähteä voi omien aikataulujen ja kiinnostuksen mukaan.

-En tiedä, että tällaista tilaisuutta olisi järjestetty kovin monessa seurakunnassa. Helsingin seudulla lisävihko laulettiin läpi usealle illalle jaettuna eri seurakunnissa, Kuopiossa taidettiin laulaa kaikki kerralla. Mutta melko ainutlaatuistahan tämä on.

Lisävihkomaraton Keravan kirkossa, Papintie 6 su 19.3. klo 13 alkaen.

2017-03-10 12:26:48.0