Team ”Smiling in English” Skotlannissa

Team

Espoon hiippakunta ja Skotlannin episkopaalisen kirkon Edinburghin hiippakunta ovat ystävyyshiippakuntia keskenään. Vuonna 2012 Espoon hiippakunnan kirkkoherrat vierailivat Edinburghissa ja myöhemmin samana vuonna joukko keravalaisia nuoria ja nuoria aikuisia teki matkan sinne. Myös Edinburghista on käyty vierailulla Suomessa: piispa John seurueineen osallistui pappien synodaalikokoukseen Hyvinkäällä viime vuonna.

Tänä syksynä Edinburghin hiippakunta kutsui kaksi pappia Espoon hiippakunnasta osallistumaan 7.-9.11.2017 Pitlochryssä järjestettävään hiippakunnan papiston kokoukseen. Espoon seurakuntayhtymän oppilaitostyön pastori Margit Peltovirta ja minä otimme ilolla ja jännityksellä vastaan vierailumahdollisuuden.

Ilo syntyi siitä, että kaksi tavallista pappia pääsee tutustumaan kollegoihinsa ja Skotlantiin. Jännitystä aiheutti se, ettei kumpikaan meistä ollut käyttänyt englantia työssään vuosiin. Kahden hengen tiimimme nimeksi tuli ”Smiling in English”, koska jotkut englanninkieliset sanat olivat meille vieraita, mutta hymy on kaikkien kansojen yhteinen kieli.

Skottien avarakatseisuus ja vieraanvaraisuus jättivät lähtemättömän jäljen sydämiimme. Luentojen, ryhmätöiden ja kahdenkeskeisten keskustelujen myötä saimme huomata, miten luontevasti skottikollegamme suhtautuvat elämän monimuotoisuuteen. Yhteistyössä toisten kirkkokuntien kanssa tehdään paljon sellaista, mihin ei olisi yksin mahdollisuuksia. Skotlannissa resurssien niukkuus on käännetty voitoksi: seurakuntalaisista löytyy voimavaroja ja taitoja, jotka mahdollistavat seurakunnan toiminnan. Konferenssin osallistujat tulivat hyvin erilaisista seurakunnista ja taustoista. Toisten hyväksyminen sellaisena kuin he ovat sekä tasavertaisuus tekivät konferenssin ilmapiiristä sellaisen, johon mahtui paljon jakamista ja naurua.

Tutustumalla toinen toisiimme opimme valtavasti paitsi raikkaista toimintatavoista niin myös itsestämme. Vuorovaikutuksessa käsityksemme oman kirkkomme vahvuuksista ja suunnasta voi kirkastua.

Kristiina Nyman
Keravan seurakunnan kappalainen