Vaaleissa mahdollisuus vaikuttaa kirkon suuntaan

Marraskuun seurakuntavaaleissa äänestetään kirkon ja sen 400 seurakunnan tulevaisuudesta. Myös Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seurakunnissa valitaan jokaisessa kirkkovaltuustoon 33 valtuutettua. Millaista työ valtuustossa on?

”Luottamushenkilöillä on monenlaisia vaikutusmahdollisuuksia”, kertoo Keravan seurakunnan vaalilautakunnan puheenjohtaja, nykyinen kirkkovaltuutettu Risto Tyrväinen. ”Luottamushenkilöt vaikuttavat esimerkiksi kirkollisverovarojen käyttöön, seurakunnan toimitilojen rakentamiseen sekä työntekijävalintoihin.” Tyrväisen mukaan päättyvän valtuustokauden merkittävin asia oli Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seurakuntayhtymä, joka kariutui keväällä 2017. Vuoden 2019 alusta alkavalla valtuustokaudella Keravalla painottuvat rakennushankkeet, esimerkiksi Savion seurakuntatalon tontin rakentaminen.

Kirkkovaltuustossa päätetään toiminnan painopisteistä ja linjataan suuntaviivoja siitä, millainen on tulevaisuuden seurakunta. Luottamushenkilöt myös osallistuvat kirkon yhteisten päättäjien valintaan ja vaikuttavat koko kirkon suuntaan. Tyrväinen kertoo, että toukokuussa kirkkovaltuustossa valittiin esimerkiksi maallikkojäsenet, jotka pääsevät äänestämään Espoon hiippakunnan piispasta syksyn piispanvaalissa. ”Suurten linjojen vastapainoksi valtuutettuna pääsee osallistumaan työryhmissä myös ruohonjuuritason toimintaan. Itse olen ollut mukana lähetyksen ja kansainvälisen vastuun työryhmissä.” Tyrväinen lisää.

Kahdeksan vuotta kirkkovaltuutettuna Keravalla toiminut Raili Löytty kertoo, että valtuustotyöhön liittyy paljon yhteistyötä ja verkostoitumista. ”Kukaan ei jää valtuutettuna yksin, vaan esimerkiksi oman ryhmän kanssa käytävät keskustelut ovat hyvin antoisia. Seurakuntayhtymästä päätettäessä kävimme paljon keskusteluja myös Järvenpään ja Tuusulan valtuutettujen kanssa.”  Raili Löytty kuvaa työtä luottamushenkilönä näköalapaikaksi. ”On hyvin avartavaa tutustua seurakunnan päätöksentekoon ja hyödyntää omaa osaamistaan seurakunnallisesta näkökulmasta.”

Vielä ehtii asettua ehdolle

Seurakuntavaaleissa ehdolle asetutaan valitsijayhdistysten kautta. Valitsijayhdistykset etsivät ehdokaslistoilleen ihan tavallisia, täysi-ikäisiä konfirmoituja kirkon jäseniä. Jos sopivaa vaalilistaa ei löydy, on myös mahdollista perustaa oma vaalilista keräämällä vähintään kymmenen oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä valitsijayhdistykseksi. Ehdokkaaksi ehtii vielä ryhtyä, sillä seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 17.9. klo 16. Siihen mennessä valitsijayhdistysten tulee palauttaa perustamisasiakirjat seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Valitsijayhdistysten esittelyjä löytyy seurakuntavaalien verkkosivustolta www.seurakuntavaalit.fi/valitsijayhdistykset.

Vaaleissa voi vaikuttaa voi myös äänestämällä. Seurakuntavaalien ennakkoäänestysaika on 6.─10.11.2018 ja varsinainen vaalipäivä 18.11.2018. Äänestää saavat viimeistään vaalipäivänä 16 vuotta täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet. Äänestäjät voivat tutustua ehdokkaisiin muun muassa lokakuussa avautuvassa kirkon vaalikoneessa.

2018-09-03 09:26:00.0