Terveisiä Kõpun ystävyysseurakunnasta

Kopun seurkaunta 3_XL.jpg

Virossa sijaitsevasta Kõpun ystävyysseurakunnastamme on tulossa vieraita Keravalle sunnuntaina 9. syyskuuta. Kõpun seurakuntalaisia näkee jo kello 10 alkavassa messussa kirkossa ja pääsee jututtamaan kello 11.30 alkavassa juhlatilaisuudessa seurakuntasalissa. Tilaisuus alkaa maksuttomalla keittolounaalla (vapaaehtoinen ruokamaksu menee Kõpun kirkon remonttirahastoon), jonka jälkeen nautitaan musiikista ja mukavasta yhdessäolosta.

Kõpun seurakunta on ollut ystävyysseurakuntamme vuodesta 2004 lähtien. Reilusti yli kymmenen vuoden ajan Keravan seurakunta on tukenut ystäväseurakunnan toimintaa niin rahallisesti, tarjoamalla talkooapua kuin kutsumalla kõpulaisia perheitä Keravan seurakunnan järjestämille perheleireille. Rahatuella on etupäässä maksettu kirkkoherra Hedi Vilumaan palkka.

”Kun ystävyysseurakuntatoiminta aloitettiin, Viroon oli vasta palautettu itsenäisyys ja kirkon työ oli alkuvaiheessa. Tuohon aikaan Suomen kirkko tuki Viron kirkkoa monilla tavoin ja useat suomalaiset seurakunnat ottivat ystävyysseurakunnan suojelukseensa”, Kõpun ystäväseurakuntatyöryhmän jäsen Raili Löytty valaisee historiaa.

”Tällä hetkellä Kõpun kirkossa on menossa ulkomaalaus, johon on juuri saatu valittua maalit. Kirkko tullaan maalaamaan keltaiseksi, joskin sinne tänne jätetään jonkin verran vanhaa sinistä väriä.”

Rahallisen avun ja talkoomatkojen lisäksi Keravan ja Kõpun seurakuntien yhteistyöhön kuuluvat vierailut toistensa luona. Ensi vuoden syksyllä on tulossa keravalaisten oma seurakuntamatka Kõpuun, johon voi osallistua kuka vain haluaa.

”Kaikki ovat muutenkin tervetulleita mukaan ystäväseurakuntatyöhön voimavarojensa mukaan. Ystäväseurakuntaa voi tukea rahallisesti, mutta tulevina vuosina on tulossa myös talkooretkiä, joihin pääsee halutessaan osallistumaan”, Raili Löytty kertoo.

Kõpun seurakunta mainitaan ensi kerran jo vuonna 1481, jolloin se oli osa Saardea ja Viljandia. Vuonna 1911 perustettiin itsenäinen Kõpun seurakunta, johon kuului yhteensä 3900 jäsentä. Sodan ja miehityksen aikana suuri osa jäsenistä ja koko omaisuus menetettiin. Menetetty omaisuus on suurilta osin vihdoin palautettu tai löydetty. Tällä hetkellä seurakunta on taloudellisesti itsenäinen kansalaisjärjestö, jonka tuloista suurin osa kertyy lahjoitusten ja kolehtien kautta.

Lisätiedot ja osallistuminen ystäväseurakuntatoimintaan: Keravan seurakunnan kansainvälisen työn sihteeri Petra Teittinen, p. 0400 378 051, petra.teittinen@evl.fi

2018-09-03 13:57:00.0