Ekumeenisen Vastuuviikon viestinä on ”Ihmisarvoinen työ on jokaisen naisen oikeus”

Vastuuviikko 2_L.jpg

Ekumeenista vastuuviikkoa eli Suomen kaikkien kirkkojen yhteistä ihmisoikeuskampanjaa vietetään 21.–28.10.2018 teemalla Ihmisarvoinen työ on jokaisen naisen oikeus. Kampanjan viestin mukaisesti Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan (YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, 23. artikla, kappale 1).

Vastuuviikko huomioidaan Keravan seurakunnassa monin eri tapahtumin:

• Tiistaina 23.10. kello 10.30 Vastuuviikon lähettiläs, keravalainen Hazbije Krasniqi puhuu Katupappilassa (Kauppakaari 13) naisten oikeudesta työhön ja kokemuksistaan naisten tilanteesta lähtömaassaan ja Suomessa.
  • Keskiviikkona 24.10. kello 19 Keravan kirkossa (Papintie 2) päästään nauttimaan Rauhan konsertista kansainvälisen vastuun ja ihmisoikeuksien päivänä. Konsertin aikana ihmisoikeuksia ja oikeutta työhön käsitellään musiikin ja runon keinoilla. Esiintymässä on Peace-yhtye, jossa soittavat Pentti Lahti, Eija Repo, Lotta Pettinen-Diaby, Immo Lehto, Sakari Pyykkönen ja Olavi Tanttu. Ohjelmistoon kuuluu myös yhteislauluja. Konserttiin on vapaa pääsy, ja ohjelma maksaa aikuisilta 10 euroa ja alennusryhmiin kuuluvilta 5 euroa. Ohjelmatuotto menee Keravan Ensisuojan toiminnan tukemiseen.
  • Lauantaina 27.10. kello 13–15 järjestetään Omalla äänellä -tapahtuma Keravan seurakuntakeskuksessa (Papintie 6). Vastuuviikon lähettiläs, keravalainen Hazbije Krasniqi saapuu puhumaan naisten oikeudesta työhön ja kokemuksistaan naisten tilanteesta lähtömaassaan ja Suomessa. Tilaisuudessa on tarjolla makuja eri kulttuureista, hennausta sekä mukavaa yhdessäoloa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.
  • Sunnuntaina 28.10. kello 18 viikko huipentuu Ekumeenisen Vastuuviikon kansainväliseen päätösmessuun Keravan kirkossa (Papintie 2). Messun toteuttavat liturgi Krista Wedman, kanttori Eija Repo ja Christopher Montgomery saarnaa. Messussa käytetään pääosin suomenkieltä sekä lisäksi englantia.

Vuodesta 1979 alkaen vuosittain toteutetun Vastuuviikon tarkoituksena on saada ihmiset pohtimaan, kyselemään ja arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan. Seurakunnilla on keskeinen rooli Vastuuviikon tapahtumien toteuttamisessa. Vuosien varrella seurakunnissa on järjestetty esimerkiksi rukoushetkiä, mielenosoituksia ja paneelikeskusteluja. Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) järjestää ja koordinoi Vastuuviikkoa.

Hyvää Ekumeenista Vastuuviikkoa!

Lue lisää: www.vastuuviikko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-10-15 15:11:00.0