Keravan seurakunnan kirkkoherra valitaan elokuussa

Keravan seurakunnan kirkkoherran valinta etenee siten, että Espoon hiippakunnan tuomiokapituli antaa hakijoista lausunnon todennäköisesti istunnossaan 21.5.2019. Keravan seurakunnan kirkkoneuvosto haastattelee hakijat kesäkuussa ja tekee valinnasta esityksen kirkkovaltuustolle. Haastatteluihin valitut hakijat esittäytyvät 13.6.2019 Keravan seurakuntakeskuksen salissa (Papintie 6) järjestettävässä avoimessa yleisötilaisuudessa. Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla klo 17.30, virallinen osuus alkaa klo 18.30. Kirkkoherra valitaan välillisellä vaalilla eli valinnan tekee kirkkovaltuusto 22.8.2019.

Kirkkoherranvaalia Keravan seurakunnassa valmistelevan työryhmän laatima aikataulu oli esillä Keravan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksessa 2.5.2019.

Vaalia valmistelee seurakunnassa kirkkoneuvoston valitsema työryhmä, johon kuuluvat kirkkovaltuutetut Vaito Niinisalo, Tapio Tähtinen, Marja-Liisa Nykänen, Anneli Silvander ja talousjohtaja Sirpa Karejoki sekä kapitulin määräämänä vaalin valmistelijana Tuusulan rovastikunnan lääninrovasti, Hyvinkään kirkkoherra Ilkka Järvinen.

Keravan seurakunnan kirkkoherran virka tuli avoimeksi, kun edellinen kirkkoherra Ari Autio siirtyi helmikuussa Rantakylän seurakunnan kirkkoherraksi Joensuuhun.

Lisätietoja kirkkoherran valinnasta

Keski-Uudenmaan seurakuntien taloustoimistot eivät yhdisty

Kirkkoneuvoston kokouksessa todettiin myös, että selvitykset Keski-Uudenmaan seurakuntien taloustoimistoyhteistyöstä lopetetaan. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen (KHO 34/2019) tulkinta tekisi Keski-Uudenmaan seurakuntien kesken suunnitellun taloustoimistoyhteistyön, jossa jokaiseen seurakuntaan olisi jäänyt oma talousjohtaja, arvonlisäverolliseksi yhteistyöksi eikä viranomaistoiminnaksi. Se, että suunniteltu seurakuntien taloustoimistoyhteistyö on arvonlisäverollista, nostaa kustannuksia niin paljon, että taloustoimistoyhteistyö ei olisi aiempien suunnitelmien ja laskelmien mukaan kannattavaa. Taloustoimistoyhteistyön selvitys Tuusulan, Keravan ja Järvenpään seurakuntien kesken aloitettiin syksyllä 2017.
Kirkkoneuvoston kokouksen pöytäkirja on kokonaisuudessaan luettavissa Domus-järjestelmässä, domus.evl.fi

2019-05-03 09:56:00.0