Eläkeläisten kaveritreffeillä kitketään yksinäisyyttä

Kaksi hymyilevää naista istuu rinnakkain.

Vanhustyötä tekevät diakoniatyöntekijät törmäävät usein siihen, että moni eläkeläinen kaipaisi elämäänsä ystävää. Mutta miten saattaa yhteen yksinäisyydestä kärsiviä ikääntyviä ihmisiä? Keravan seurakunnassa yhdeksi vastaukseksi ideoitiin eläkeläisten kaveritreffit, jotka järjestetään Keravalla ensimmäistä kertaa lauantaina 19.10. Tavoitteena on luoda eläkeläisille mahdollisuus tutustumiseen.

Eläkeläisten kaveritreffeillä on luvassa yhteistä ohjelmaa ja keskustelua muiden osallistujien kanssa sekä tarjolla salaattilounas ja kahvit. Tilaisuuden lopuksi voi vaihtaa yhteystietoja henkilön tai henkilöiden kanssa, joita haluaisi nähdä jatkossakin.

”Tilaisuus on speed dating -henkinen, sillä keskustelukumppani vaihtuu tiuhaan tahtiin. Keskustelua ei tarvitse viritellä ihan tyhjästä, sillä keskustelun tueksi pöydiltä löytyy ehdotuksia erilaisiksi keskustelunaiheiksi. Ensisijaisesti tavoitteena ei ole löytää romanttista ihmissuhdetta, vaan ihan vain esimerkiksi kahvittelukavereita, lenkkiseuraa tai muuten uusia tuttavuuksia. Olisi upeaa, että tilaisuuden jälkeen osallistujilla olisi uusien tuttavien yhteystietoja matkassa uusien tapaamisten sopimista varten!” kertoo diakoniatyöntekijä Nea Kivistö Keravan seurakunnasta.

Kavertreffit eläkeläisille –tilaisuus on maksuton eikä osallistuminen vaadi ennakkoilmoittautumista. ”Tämänkaltainen tilaisuus on toivottavasti jotain uutta ja raikasta. Rohkaisemme lähtemään mukaan, jos on halua tutustua uusiin ihmisiin. Keräämme palautetta, minkälaisen vastaanoton tilaisuus saa ja teemme sen perusteella suunnitelmia jatkosta. Tilaisuutta voisi ehkä kokeilla muillekin ikäryhmille”, Kivistö kertoo.

Kaveritreffit eläkeläisille la 19.10.2019 klo 13 Katupappilan Olohuoneessa (Kauppakaari 8, Kerava).

diakoniatyöntekijä Nea Kivistö, p. 0400 378 014

diakoniatyöntekijä Heidi Karuranta, p. 0400 378 146