Virolainen kapellimestari Lehari Kaustel vieraana Katupappilassa

Lehari Kaustel

Katupappilan Olohuoneen TorstaiPysäkillä vierailee 12.12. klo 11 virolainen kapellimestari ja lyömäsoittaja Lehari Kaustel puhumassa aiheesta: Miten kristillinen joulu näkyy Virossa?  Kaustel on syntynyt ja kasvanut Tallinnassa, jossa hän saanut läheltä seurata kristillisen kirkon murrosaikoja ennen ja jälkeen Viron vapautumisen vuonna 1991. Lapsuusvuosilta Kaustel muistaa tilanteita, jolloin Suomesta tuotiin salaa Raamattuja Viroon. Neuvostovallan aikainen vihamielisyys kristinuskoa kohtaan on jättänyt syvät jäljet virolaisiin.  Muutaman vuoden takaisen uskonnollisuustutkimuksen mukaan Viroa pidetään maailman maallistuneimpana maana. Kristillinen kirkko tekee kuitenkin merkittävää työtä Virossa. Uusia luterilaisia seurakuntia syntyy ja myös kirkkoja korjataan ja rakennetaan.

Suomessa Kaustel koordinoi kristittyjen muusikkojen kansainvälistä Crescendo-verkostoa, joka toimii kumppanuudessa Kansan Raamattuseuran kanssa.  Kaustel tuottaa myös AlfaTV:n ja paikallisseurakuntien kanssa Sävelsadetta-sarjaa. Tallinnassa hän on luonut  hyviä yhteyksiä kaupungin johtoon ja esimerkiksi vanhan kaupungin Raatihuoneen torilla pidettävien joulumarkkinoiden ohjelmassa on esillä myös kristillistä sanomaa.

2019-11-29 14:19:00.0