Yhdessä lounaalle

yleiskuvaa Savion seurakuntasalin ruokailusta

Keravan seurakunnan suosittua yhteisöruokailua on reilun vuoden ajan kehitetty yhdessä Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen –hankkeen kanssa. Hankkeen päätöstapahtumaa vietettiin Saviolla keskiviikkona, mutta yhteisöruokailu ja sen kehittäminen jatkuvat ensi vuonnakin.

Arjen ruokaa –yhteisöruokailu kerää viikoittain noin 70-100 eri-ikäistä keravalaista yhdessä lounaalle Savion seurakuntatalolle. Joukossa on niin työssäkäyviä, eläkeläisiä kuin lapsiperheitäkin. Moni käy lounaalla viikoittain, mutta aina joukossa on myös ensikertalaisia.

Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen –hankkeen työntekijä Eveliina Haapa-aho kertoo, että Keravalla yhteisöruokailuun keskittyneen hankkeen aikana on muun muassa rakennettu verkostoa keravalaisille ruoka-apua ja yhteisöruokailua tarjoaville toimijoille, aloitettu kuntouttavaa työtoimintaa, etsitty tapoja hyödyntää hävikkiruokaa sekä kartoitettu ruokailijoiden toiveita.  ”Yhteisöruokailussa tehdyssä kyselyssä selvisi, että hyvin tärkeää osallistujille on toisten ihmisten tapaaminen ja moni kokee yhteisöllisen lounasruokailun vähentävän yksinäisyyttä. Kyselyssä esiinnousseen toiveen perusteella järjestimme ruokailun yhteyteen syksyllä infon Keravan kaupungin ikäihmisten palveluista”, hän kertoo. Mieleenpainuvana Haapa-aho mainitsee myös hankkeen aikana aloitetun yhteistyön vankilan kanssa.

Haapa-ahon mukaan hankkeessa ”yhdessä tekemisen meininki” on ollut hyvää. Diakoniatyöntekijä Tiina Railo Keravan seurakunnasta vahvistaa, että yhteistyö on toiminut hyvin ja paljon hyvää on hankkeen aikana saatu aikaan. ”Eveliinan myötä meillä on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus saada uutta näkökulmaa seurakuntatyön ulkopuoliselta työntekijältä ja saviolaiselta, joka on seurakuntalaisemme.” Railo muistuttaa, että kehittämistyö ja ruokailu jatkuvat keväällä, vaikka hanke nyt päättyykin.

Tiina Railo ja Eveliina Haapa-aho

Arjen ruokaa –yhteisöruokailu jatkuu joulutauon jälkeen 8.1.2020 klo 11.30–13 Savion seurakuntatalossa (Koivikontie 9). Lounaan hinta 2 €, 4–12-vuotiailta euron ja alle 4-vuotiaat ilmaiseksi.

2019-12-11 14:31:00.0