Kamalat äidit -vertaistukiryhmä alkaa helmikuussa

Sini Mäkelä istuu sohvalla ja hymyilee.

Ryhmän toisena ohjaajana toimiva Sini Mäkelä iloitsee siitä, että vertaistukiryhmässä voi saattaa yhteen toisilleen uusia, samassa elämäntilanteessa eläviä ihmisiä.

Keravan seurakunnassa alkaa helmikuussa järjestyksessään toinen murrosikäisten lasten äideille suunnattu Kamalat äidit -vertaistukiryhmä, jossa pohditaan myös äitien omia voimavaroja. Ryhmän ohjaajana toimiva Keravan seurakunnan kasvatuksen pappi Sini Mäkelä kertoo, että vertaisryhmässä käsitellään vanhemmuuteen ja naisten elämään liittyviä teemoja, jaetaan murrosikään liittyvää tietoa sekä kannustetaan äitejä jakamaan ajatuksiaan muiden naisten kanssa. ”Iltojen aikana pohditaan miten kasvattajana jaksan, mistä haaveilen, millainen oma lapsuuteni oli, mikä auttaa hahmottamaan sitä, mikä tänään on vaikeaa tai helppoa ja mitä omassa elämässä voisi tehdä toisin.”

Suljettuun, luottamukselliseen ja maksuttomaan ryhmään mahtuu 6-8 äitiä. Sini Mäkelä kertoo, että osallistujat ovat kokeneet, että on tärkeää, että perheen lisäksi on muitakin paikkoja, joissa voi turvallisessa ilmapiirissä omaa elämäänsä peilata. ”Keväällä 2019 käynnistyneessä ryhmässä mukana oli upeita äitejä, jotka miettivät rohkeasti omaa elämäänsä ja ymmärsivät toisiaan. Parasta ohjaajan näkökulmasta on se, että voi saattaa yhteen toisilleen uusia ihmisiä. Äitien yhteydenpito voi jatkua, vaikka varsinainen ryhmä loppuukin.”

Ajatuksia vuoden 2019 ryhmäläisiltä:
”Vertaistuki on tärkeää. Voi miettiä, mitä minulle kuuluu.”
”Voimaannuttava ryhmä, lähtiessä illalla ryhmästä kotiin, on kevyempi fiilis.”
”Olen luvan kanssa saanut ajatella itseäni ja puhua itsestäni.”
”Luottamuksellinen ilmapiiri syntyi helposti.”
”Ryhmään oli aina tervetullut, vaikka jokin kerta olisi jäänyt väliin.”
”Ryhmästä löytyi sielunsiskoja. Tunne, että me selvitään tästä elämänvaiheesta.”
”Vaikka tulisi ryhmään väsyneenä, lähtee kevyempänä arkeen.”

Ilmoittautuminen 31.1.mennessä

Kamalat äidit -vertaistukiryhmä alkaa 12.2. klo18–19.30 Keravan seurakuntakeskuksen takkahuoneessa. Ryhmä kokoontuu joka toinen keskiviikko 7 kerran ajan: 12.2., 26.2., 11.3., 25.3., 8.4., 22.4. sekä viikon kuluttua 29.4. Tarjolla iltapalaa. Ilmoittautuminen 31.1.2020 mennessä: sini.makela@evl.fi, lisätietoja ryhmästä p. 0400 378 091. Ennen ryhmän alkua käydään lyhyt puhelinhaastattelu ryhmäläisen kanssa. Ryhmää ohjaavat Sini Mäkelä ja Maarit Kärkkäinen.

Keravan Kamalat äidit -vertaistukiryhmä toteutetaan yhteistyössä Keravan seurakunnan sekä Keski-Uudenmaan NNKY:n kanssa. Suomen NNKY-liitto koordinoi ja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) tukee Kamalat äidit® -toimintaa. Lisätietoja: www.kamalataidit.fi.

2020-01-09 10:26:00.0