Uskallatko olohuonematkalle Thaimaan vuoristokyliin

Riikka-Maria ja Tomas Kolkka istuvat sohvalla ja hymyilevät, vieressä pehmoeläinkirahvi.

Riikka-Maria ja Tomas Kolkka toimivat oppaina ensimmäisellä Olohuonematkalla maailmalle. Matkalle Papua-Uusi-Guineaan ja Thaimaahan pääsee maksutta kävelykadun varrella sijaitsevasta Katupappilasta Keravalla. Kuvaaja: Pirre Saario

Pohjois-Thaimaan syrjäiset vuoristokylät ja Papua-Uusi-Guinea ovat eksoottisia asuinympäristöjä suomalaiselle lapsiperheelle. Riikka-Maria ja Tomas Kolkka kertovat työstään ja arjestaan näillä seuduilla sunnuntaina 26. tammikuuta kello 15 Katupappilan Olohuoneessa Keravalla. Uudenlaisten kerran kuukaudessa järjestettävien tilaisuuksien teema on Olohuonematkat maailmalle. Mukana on Kolkkien lisäksi Keravan kirkkoherra Markus Tirranen.

”Tulemme todella mielellämme vierailemaan Keravalla. Toivon, että erilainen tilaisuus Katupappilassa saa uusia ihmisiä kiinnostumaan ja tulemaan mukaan seurakunnan toimintaan”, sanoo Riikka-Maria Kolkka.

Matkaan maastoautolla

Kolkat ovat Lahdesta kotoisin. He asuvat tämän talven Helsingissä, mutta palaavat jo kesällä jatkamaan kielityötään Pohjois- Thaimaahan.
Riikka-Maria ja Tomas ovat tehneet viimeiset seitsemän vuotta seurakunta- ja kielityötä lua-kansan parissa. Pohjois-Thaimaan ja Laosin rajaseudulla asuvan lua-kansan määrän arvioidaan olevan 12 000. Luat pakenivat 1950-1960-luvuilla Laosin kommunistihallinnon takia Laosista Thaimaahan.

”Olosuhteet vuoristokylissä ovat aika haastavat. Teillä liikkumiseen kylien välillä tarvitaan maastoautoa, ja sähkö- ja vesikatkokset ovat yleisiä. Kännykät saatiin toimimaan vasta parisen vuotta sitten”, kertoo Tomas Kolkka.

Tomas opiskeli nuorena lääketiedettä, mutta päätyi filosofian maisteriksi, Riikka-Maria on musiikin maisteri. Kaikista taidoista on ollut hyötyä työssä köyhien vähemmistökansojen parissa.

Hiljaiset löysivät äänensä

”Luat elävät syrjässä thaimaalaisesta yhteiskunnasta, useimmiten ilman omaisuutta. Heidän koulutuksensa sekä luku- ja kirjoitustaitonsa ovat heikkoja. Pohjoi-Thaimaan murteessa lua voi tarkoittaa saastaista, likaista. Se kuvaa heidän perinteistä asemaansa”, Tomas kuvailee.

”Luat ovat kovin ujoja, ja heidän itseluottamuksensa on ollut todella huono. Aiemmin ihmiset eivät uskaltaneet sanoa ulkopuolisille oikein mitään. Kielityö ja koulutus on auttanut vahvistamaan luottamusta itseen. Se on ollut ilo huomata!”

Riikka-Maria ja Tomas tekevät työtä Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon työyhteydessä. Heidän työnantajansa on Suomen Lähetysseura, joka tekee työtä noin 30 maassa yli sadan kumppanikirkon ja -järjestön kanssa.

Olohuonematka maailmalle 26.1. klo 15 Katupappilan Olohuoneessa, Kauppakaari 8.

Teksti Marjatta Kosonen ja Petri Kiuttu

Kuva Pirre Saario