Flunssakautena tervehdimme, nyökkäämme ja hymyilemme, mutta emme kättele

Evankelis-luterilainen kirkko on julkaissut 2.3.2020 yleiskirjeessä ohjeen seurakunnille koronaviruksen huomioimisesta seurakuntatyössä. Käsi- ja yskimishygienia on keskeisessä roolissa kaikessa toiminnassa, kun tartunnan riskiä pienennetään. Ohjeisiin sisältyy myös muun muassa kehotus pidättäytyä kättelystä tartuntojen ehkäisemiseksi.

”Tällä hetkellä emme kättele. Sen sijaan toivotamme ihmiset tervetulleiksi sanoin, nyökkäämällä tai hymyilemällä”, kertoo Keravan seurakunnan kirkkoherra Markus Tirranen ohjeen soveltamisesta.  ”Jumalanpalveluksissa kolehtihaavia ei myöskään kierrätetä kädestä käteen, vaan virren aikana on keräyspisteet kirkkosalin etu- ja takaosassa. Kolehdin voi maksaa myös älypuhelimella.”

Kirkkohallituksen yleiskirjeessä todetaan, että koronavirus aiheuttaa pandemiauhan, johon kirkon tulee varautua. ”Suurin osa varautumistoimenpiteistä ehkäisee myös kausi-influenssan ja muiden tartuntatautien leviämistä", kirkkohallituksen yleiskirjeessä todetaan.

Kirkkohallituksen yleiskirjee koronavirukseen varautumisesta

2020-03-10 10:53:16.0