Kerava-tuki auttaa poikkeusaikana lapsiperheitä, vanhuksia ja yksinäisiä

käsiä yhdessä

​Poikkeusolojen aika aiheuttaa sosiaalisia ja taloudellisia huolia lukemattomille ihmisille. Erityisesti lapsiperheiden arki sekä vanhusten yksinäisyys ovat nousseet esiin myös julkisessa keskustelussa. Keravan kaupungin, seurakunnan sekä järjestöjen nopeasti toimintaan saama Kerava-tuki on komea yhteisponnistus. Kerava-tuen sateenvarjon alta jaetaan ruokakasseja, tarjotaan apua lasten ulkoilutukseen, soitetaan yli 80-vuotiaille sekä lähestytään kirjeitse kaikkia yli 70-vuotiaita. Osana Kerava-tuen yhteistyötä toimii Siskojen ja Simojen kauppa-apu, Talkoorenkaan Puhelinystävät sekä ruoka-avun toimitus vähävaraisille ja kodittomille.

"Tiedämme, että koronaepidemia on vain yksi asia, joka juuri nyt aiheuttaa murhetta. Osa lapsiperheistä kohtaa taloudellisia paineita sekä voimattomuutta selvitä päivistä, joissa työ ja koulu eivät enää rytmitäkään arkea. Liikkumisen rajoitteet iskevät erityisesti vanhuksiin ja riskiryhmiin. Kerava-tuki on teko, jolla viestimme, että kaupunkilaisemme eivät ole yksin. Meitä voi lähestyä aina", kertoo vapaa-ajan ja hyvinvoinnin toimialajohtaja Anu Laitila.

"Meitä on kohdannut kriisi, josta ei kukaan selviä yksin. Siksi tarvitsemme toisiamme. Myös apua ja tukea tulee tarjota ja toteuttaa yhdessä, koska siten saamme aikaan enemmän. Joukossa on voimaa. Yhdessä selviämme", toteaa kirkkoherra Markus Tirranen.

Kerava-tuen toiminta helpottaa poikkeusajan arkea. Ruokakassit toimitetaan suoraan koteihin iltapäiväaikaan. Lasten ulkoilutuksesta vastaavat kaupungin ja seurakunnan luotettavat työntekijät, jotka vievät kotona jo valmiiksi ulkovaatteisiin puetut lapset tunniksi ulos leikkimään. Soitto kaikille yli 80-vuotiaille varmistaa, että tavoitamme jokaisen iäkkäämmän ja saamme kaikki heidät tarpeen mukaan avun piiriin.

Kerava-apu mahdollistetaan laaja-alaisella yhteistyöllä, jossa ohjataan kaupungin ja seurakunnan työntekijäresursseja uusiin tehtäviin. Vapaaehtoistyötä koordinoivat Siskot ja Simot sekä Talkoorengas.

Tarpeen ruoka-apuun, lasten ulkoiluttamiseen tai muuhun arjesta selviämisen tukeen voi välittää
- Kerava-tuen neuvontapuhelimeen puh. 040 318 3113 arkisin klo 8.30–16.00
- Diakoniavastaanoton puhelinpäivystykseen puh. 0400 378 138 klo 9.00–12.00
Puheluihin vastaavat sosiaalialan ammattilaiset.

Kerava-tuki on valmis auttamaan kaupunkilaisia koko poikkeusajan ja myös sen päätyttyä.

Lisätietoja:

Anu Laitila, vapaa-ajan ja hyvinvoinnin toimialajohtaja
puh. 040 318 2055 etunimi.sukunimi@kerava.fi

Markus Tirranen, kirkkoherra