”Antamalla omaa aikaansa saa itsekin paljon”

Pirkko Laiho ja Inkeri Lepistö Katupappilan sohvalla kasvomaskit yllä.

Pirkko Laiho ja Inkeri Lepistö tekevät vapaaehtoistyötä Keravan seurakunnan Katupappilassa.

Reilu vuosi sitten suurempiin ja valoisempiin tiloihin Kauppakaarella muuttaneen Katupappilan Olohuoneen ovet ovat kaikille avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10-14. Olohuoneeseen voi tulla piipahtamaan oman aikataulunsa mukaan tapaamaan muita keravalaisia, nauttimaan kupillisen kuumaa tai vain hetkeksi istuskelemaan vaikkapa kauppareissun yhteydessä.

”Vapaaehtoistyöntekijät ovat Katupappilan avoimen toiminnan kantava voima. Heidän ansiostaan voimme pitää Olohuoneen ovia pidempään auki. Tällä hetkellä etsimme toimintaan lisää tästä mielekkäästä toiminnasta kiinnostuneita vapaaehtoisia”, kertoo Katupappilan toiminnasta vastaava pappi Chris Montgomery Keravan seurakunnasta.

Millaista vapaaehtoistyö Katupappilassa on? Pareittain työskentelevät vapaaehtoistyöntekijät ovat paikalla klo 10-14, kahden ensimmäisen tunnin ajan Olohuoneessa on läsnä myös seurakunnan pappi tai diakoniatyöntekijä.

”Käymme esittäytymässä uusille tulijoille ja huomioimme jokaisen Olohuoneeseen tulevan”, kertoo Inkeri Lepistö. ”Monelle on tärkeää, että kysytään kuulumiset ja on aikaa jutella. Kahvipöydän ääressä voidaan käydä läpi päivän kuulumiset, elämän isommat ja pienemmät tapahtumat. Toisaalta Olohuoneessa on myös mahdollisuus olla yksin ja seurata ohjelmaa, jos niin toivoo.”

Aamu käynnistyy hartaudella ja Katupappilan toimintaan kuuluvat myös muun muassa tuolijumppa, ikäihmisten kävely, musiikkituokiot, raamattu- ja rukouspiirit sekä perhekerho ja lapsiparkki. Ajantasaiset tapahtumatiedot löytyvät seurakunnan verkkosivuilta, www.keravanseurakunta.fi.

Keskusteluapua on Olohuoneessa saatavilla ja niin työntekijöitä kuin vapaaehtoistyöntekijöitäkin sitoo vaitiolovelvollisuus. Vapaaehtoistyöntekijät auttavat myös käytännön asioissa, kuten virsikirjojen jakamisessa ja kahvin tarjoilussa, sekä huolehtivat yleisellä tasolla siisteydestä.

Koronavirustilanteessa Olohuoneessakin korostuvat monenlaiset hygieniaan liittyvät ohjeet. Turvavälien säilymisen takia tilassa on rajoitettu osallistujamäärä ja myös maskin käyttöä suositellaan THL:n ohjeiden mukaisesti. Paikalle voi saapua vain terveenä.

Pirkko Laiho ja Inkeri Lepistö kertovat, että vapaaehtoistyössä saa itsekin paljon. Olohuoneessa tapaa mukavia ihmisiä ja saa ohjelmaa päiviin. Pirkko kertoo, että myös aiemmat ystävyyssuhteet ovat vapaaehtoistyön myötä syventyneet. Inkeri mainitsee Olohuoneen vapaaehtoistyön etuna sen, että vuoroja voi varata oman aikataulun mukaan, eikä ole pakko sitoutua säännölliseen läsnäoloon.

Millainen sitten on hyvä vapaaehtoinen? ”Tavallinen ihminen tavallisen ihmisen taidoin”, tiivistävät vapaaehtoistyöntekijät. ”Tärkeää on, että kuuntelemme ja olemme läsnä toisillemme. Tehtävään saa perehdytyksen ja myös työntekijöiltä ja muilta vapaehtoistyöntekijöiltä voi aina kysyä.”

Mikäli haluaisit toimia vapaaehtoisena Katupappilassa, otathan yhteyttä Chris Montgomeryyn, p. 0400 378 043, christopher.montgomery@evl.fi. Katupappilan vapaaehtoistehtäviin voi hakea milloin vaan. Olohuone on avoinna, mikäli koronavirustilanne sen sallii.

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaa Viikko -lehdessä 17.-18.10.2020

2020-10-19 14:19:00.0