Uudet kokoontumisrajoitukset voimaan kolmen viikon ajaksi

Krista-pappi striimaamassa messua

Sunnuntain messut striimataan verkossa kolmen viikon ajan

Pääkaupunkiseudun siirryttyä koronan leviämisvaiheeseen Etelä-Suomen aluehallintovirasto on päätöksellään kieltänyt kaikkien yli 20 hengen yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten järjestämisen sisätiloissa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella seuraavien kolmen viikon aikana. Tämä määräys koskee myös kaikkea seurakunnallista toimintaa ja tilaisuuksia.

Keravan seurakunnassa sunnuntain jumalanpalvelukset toteutetaan 23.11.-13.12.2020 ilman kirkkotilassa läsnäolevaa seurakuntaa. Paikalla ovat vain jumalanpalveluksen toimittajat eli papit, kanttorit ja suntiot. Jumalanpalvelukset striimataan seurakunnan Facebook-sivulla "Keravan seurakunta" ja niitä voi seurata myös verkkosivuillamme https://www.keravanseurakunta.fi/tutki-uskoa .

Myös kirkollisia toimituksia eli kasteita, häitä ja hautajaisia koskee sama määräys 20 osallistujasta. Papit ovat yhteydessä kasteperheisiin ja surukoteihin ja sopivat käytännön järjestelyistä. Suosittelemme, että tilaisuudet pidettäisiin mahdollisuuksien mukaan seurakunnan tiloissa, joissa turvaetäisyyksistä on helpompi huolehtia.

Muut seurakunnan sisätilaisuudet voidaan toteuttaa, mutta niin, että paikallaolijoita voi olla maksimissaan 20 henkilöä, mukaan lukien ohjaajat, työntekijät tai vapaaehtoiset. Näin ollen esimerkiksi viikkomessut järjestetään, Katupappila voi olla avoinna ja kerhot, kuorot, muskarit ja muut ryhmät voivat jatkaa kokoontumisia tätä rajoitusta noudattaen. Kooltaan pienemmissä seurakunnan tiloissa osallistujamäärä saattaa olla vieläkin rajatumpi. Sama määräys koskee myös seurakunnan tiloissa järjestettäviä tilaisuuksia, joista vastaavat ulkopuoliset järjestäjät.

Perhesähly ja äijäsähly jäävät tauolle 23.11.-13.12., koska ne järjestetään kaupungin tiloissa ja kaupunki on kieltänyt kokonaan yli 20-vuotiaiden joukkue- ja kontaktilajien harrastustoiminnan sisätiloissa. Myöskään Gospel-lattareita ei enää tänä vuonna ole.

Kasvomaskin käyttöä suositellaan aina seurakunnan tiloissa.

Kauneimmat joululaulut -tilaisuudet on suunniteltu pidettäväksi ulkotiloissa, ja ne voidaan toteuttaa suunnitelmien mukaan Kalevan ja Savion seurakuntatalojen pihoilla ja kirkonmäellä joulukuussa, noudattaen THL:n ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjettaLinkki avautuu uudessa välilehdessä turvaetäisyyksistä ja hygieniakäytännöistä.

- Toimimalla yhdessä vastuullisesti voimme toivottavasti  kääntää tämän kolmen viikon aikana Suomen tautitilanteen paremmaksi, rohkaisee Keravan seurakunnan kirkkoherra Markus Tirranen.

Lisätietoja: Keravan seurakunnan kirkkoherra Markus Tirranen, p. 0400 378 046

Sun Nov 22 14:01:00 EET 2020